چرا شیوه نامه ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با آیه قرآن و نیز قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر مغایرت داشته و برخلاف معمول شیوه نامه در سایت ستاد در معرض دید عموم قرار نداشته و صرفا با عضویّت در سامانه ستاد امر به معروف و نهی از منکر ممکن می باشد؟!

ستاد امر به معروف و نهی از منکر به کدامین اسلام عمل می کند؟ آیا عدم حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر به صورت فردی و خارج از تشکّل ستاد مخالفت با آیه صریح قرآن نیست؟! آیا ستاد امر به معروف شخصی سازی نشده و اعمال سلایق شخصی متن اصلی شیوه نامه نبوده است؟

خداوند حکیم در سوره سبأ آیه 46 انجام امر به معروف و نهی از منکر را در شیوه نامه به صورت فردی و گروهی بر مسلمانان واجب فرموده ولی ستاد امر به معروف و نهی از منکر انجام این فریضه به صورت فردی را نفی و فقط گروهی آن هم فقط گروه 5 یا 9 نفره نموده است! 

"قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلهِ مَثْنى وَ فُرادى ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا ما بِصاحِبِکُمْ مِنْ جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلاَّ نَذیرٌ لَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ عَذابٍ شَدیدٍ" 

"بگو: «شما را تنها به یک چیز اندرز مى‌دهم، دو نفر دو نفر یا به تنهایى براى خدا قیام کنید، سپس بیندیشید این دوست و همنشین شما (محمّد) هیچ‌گونه جنونى ندارد، او فقط بیم‌دهنده‌ی شما در برابر عذاب شدید [الهى] است"

 

مغایرت های مصداقی دو قانون حاکم در امر به معروف و نهی از منکر در کشور و... 

 برخی از متن حکم آیت الله صدیقی ریاست ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای دبیر ستاد آقای دکتر صالح هاشمی گلپایگانی استاد دانشگاه:  

1-با گشودن باب همکاری و استفاده از ظرفیت فرهیختگان حوزه و دانشگاه، وزانت و سطح عقلانیت ستاد به مدد هیئت اندیشه‌ورز ارتقاء یابد، سیاست‌ها و خط‌مشی‌های بنیادی و اساسی ستاد به منظور احیاء، ترویج و تحقّق امربه معروف ونهی ازمنکر درسطح جامعه تدوین شود.

بند 4 حکم: کلیه امور بر اساس برنامه و نظم تشکیلاتی مدیریّت شده و شبکه احیاگری امر به معروف ونهی از منکر و همچنین مطالبه و حمایت از مطالبه‌گران خصوصاً در نظام اداری و اجرایی با استفاده از سرمایه اجتماعی ناشی از اعتماد و احترام مورد توجه قرارگیرد.

بند 5: ظرفیت تشکلهای مردمی تحت عنوان احیاگران امر به معروف و نهی ازمنکر با رویکرد جهادی و مطالبه گری حکیمانه و با اخذ برنامه و بروندادهای مشخص، احیاء و حمایت های لازم صورت پذیرد.

بند 6 حکم: با استفاده از خرد جمعی و جمع‌آوری و سازمان‌دهی نظرات ایده‌پردازان کشوری و بین‌المللی، طرح و برنامه ستاد به صورت جدی فعال و اثرگذار شود،  هم‌چنین با بهره‌مندی از تجارب فعالان حوزه امر به معروف و نهی از منکر،  جلسات دانش‌افزایی و نقد و بررسی وکرسی‌های آزاد‌اندیشی برگزار و به استناد ماده 4 دستورالعمل اجرایی قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان ازمنکر، حسب مورد کارگروه های موضوعی در ذیل هیات اندیشه‌ورز ایجاد تا تشکل‌های احیاگران از لحاظ فکری پشتیبانی شوند. 

بند 10 حکم: باتوجه به نقش بی بدیل نسل جوان در حل معضلات جامعه، برنامه ریزی درجهت جذب این نیروی محرک به جبهه امر به معروف ونهی ازمنکر و گفتمان سازی ملی معمول و با ایجاد زمینه برای باروری معنوی و اخلاقی با حفظ روحیه و عمل انقلابی به عنوان مجاری ستاد امر به معروف ونهی ازمنکر مطمح نظر قرارگیرد.

  • ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴ 

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1400/03/03/2508829/%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%B1-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D9%85%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%88%D9%81-%D9%88-%D9%86%D9%87%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%DA%A9%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-2-%D9%85%D8%A3%D9%85%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%B5%D9%88%D8%A8-%D8%B4%D8%AF

    با مقایسه تطبیقی اصل هشتم قانون اساسی در تعیین قوانین حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، عدم مطابقت این قانون برگرفته از آیات متعدّد امر به معروف و نهی از منکر در قرآن، با مقررات مصوّب ستاد امر به معروف و نهی از منکر مسلّم و روند رو به رشد حذف افراد توانمند و متخصّص چند منظوره در حدّ چند لشکر با ترفند ایجاد گروه و تشکّل و ممانعت قانونی از فعّالیّت آمران به معروف و ناهیان از منکر به صورت فردی و عدم هرگونه حمایت در حالی که آیه قرآن دستور به فرد و گروه " مثنی و فرادی" فرموده است. در این ستاد یک فرد نمی تواند مطالبه گر باشد.

     با رصد ترفندهای دشمن در داخل کشور در ممانعت از هرگونه فعّالیّت در مسدودی راه دشمن و پاکسازی آثار فتنه ها و دسیسه های پیدا و پنهان دشمنان اسلام و انقلاب با افزایش انواع جرم و گناه های علنی در ملاءعام با هدف ناکارآمد جلوه دادن اسلام و شیعه در مدیریّت کلان، رصد شبانه روزی و انواع اخلال و فتنه و دسیسه چینی و... علیه افراد یک نفره چند منظوره پرتوان متخصّص در چند رشته در ستاد امر به معروف و نهی از منکر و دفتر تبلیغات اسلامی قم و کلیه زیر مجموعه های آن از جمله معاونت اداره فضای مجازی بر نگارنده مسلّم گردیده است.

    در فضای مجازی آنچه حاکمیّت دارد، توانمندی و تخصّص هست نه تعداد کاربران، ولی در این معاونت نیز برای حذف یک نفرهای دارای چند تخصّص و تأثیرگذاری ملّی و جهانی هرچند با تعداد اندک در حدّ چندین لشکر سایبری، در سامانه مطالبه گری همه مبلّغ ها را ملزم به تشکیل گروه آن هم فقط 5 یا 9 ! نفره کرده اند!! 

    چرا دشمن تا این حدّ در امور فرهنگی تبلیغی پیش روی کرده است؟!  

     

    متن کامل اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

    در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‏ای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت. شرایط و حدود و کیفیت آن را قانون معین می‏کند. (وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أوْلِیاءُ بَعْضٍ یأمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ ینْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ).

    قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر

    ماده ۱ـ در این قانون، معروف و منکر عبارتند از هر گونه فعل، قول و یا ترک فعل و قولی که به عنوان احکام اولی و یا ثانوی در شرع مقدس و یا قوانین، مورد امر قرار گرفته و یا منع شده باشد. تبصره ـ در احکام حکومتی، نظر مقام ولی فقیه ملاک عمل خواهد بود.

    ماده ۲ـ امر به معروف و نهی از منکر، دعوت و واداشتن دیگران به معروف و نهی و بازداشتن از منکر است.

    ماده ۳ـ امر به معروف و نهی از منکر در این قانون ناظر به رفتاری است که علنی بوده و بدون تجسس مشخص باشد.

    ماده ۴ـ مراتب امر به معروف و نهی از منکر، قلبی، زبانی، نوشتاری و عملی است که مراتب زبانی و نوشتاری آن وظیفه آحاد مردم و دولت است و مرتبه عملی آن در موارد و حدودی که قوانین مقرر کرده تنها وظیفه دولت است.

    ماده ۵ـ در اجرای امر به معروف و نهی از منکر نمی توان متعرّض حیثیت، جان، مال، مسکن، شغل و حریم خصوصی و حقوق اشخاص گردید، مگر در مواردی که قانون تجویز کند. تبصره ـ اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می گیرند، مانند قسمت های مشترک آپارتمان ها، هتل ها، بیمارستان ها و نیز وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی نیست.

    ماده ۶ـ هیچ شخص یا گروهی حق ندارد به عنوان امر به معروف و نهی از منکر به اعمال مجرمانه از قبیل توهین، افترا، ضرب، جرح و قتل مبادرت نماید. مرتکب طبق قانون مجازات اسلامی، مجازات می شود.

    ماده ۷ـ مجازات اشخاصی که مبادرت به اعمال مجرمانه نسبت به آمر به معروف و ناهی از منکر نمایند، قابل تخفیف و یا تعلیق نیست و صدور حکم مجازات قابل تعویق نمی باشد. تبصره ـ چنانچه مجنی ٌ علیه یا اولیای دم از حق خود گذشت نمایند، جنبه عمومی جرم حسب مورد مطابق ماده (۶۱۴) قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم ـ تعزیرات و مجازات های بازدارنده مصوب ۲/۳/۱۳۷۵) و تبصره ماده (۲۸۶) از کتاب دوم قانون مجازات اسلامی مصوب ۱/۲/۱۳۹۲ رسیدگی می شود.

    ماده ۸ـ مردم از حق دعوت به خیر، نصیحت، ارشاد در مورد عملکرد دولت برخوردارند و در چارچوب شرع و قوانین می توانند نسبت به مقامات، مسؤولان، مدیران و کارکنان تمامی اجزای حاکمیت و قوای سه گانه اعم از وزارتخانه ها، سازمان ها، مؤسسات، شرکت های دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای مسلح و کلیه دستگاه هایی که شمول قوانین و مقررات عمومی نسبت به آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، امر به معروف و نهی از منکر کنند.

    ماده ۹ـ اشخاص حقیقی یا حقوقی حق ندارند در برابر اجرای امر به معروف و نهی از منکر مانع ایجاد کنند. ایجاد هر نوع مانع و مزاحمت که به موجب قانون جرم شناخته شده است؛ علاوه بر مجازات مقرر، موجب محکومیت به حبس تعزیری یا جزای نقدی درجه هفت می گردد. در مورد اشخاص حقوقی، افرادی که با سوء استفاده از قدرت یا اختیارات قانونی و اداری از طریق تهدید، اخطار، توبیخ، کسر حقوق یا مزایا، انفصال موقت یا دائم، تغییرمحل خدمت، تنزل مقام، لغو مجوز فعالیت، محرومیت از سایر حقوق و امتیازات، مانع اقامه امر به معروف و نهی از منکر شوند؛ علاوه بر محکومیت اداری به موجب قانون رسیدگی به تخلفات اداری، حسب مورد به مجازات بند (پ) ماده (۲۰) قانون مجازات اسلامی محکوم می شوند. تبصره ـ وجوه حاصل از اجرای این ماده پس از واریز به خزانه کل کشور با پیش بینی در بودجه سالانه صددرصد (۱۰۰%) در اختیار ستاد قرار می گیرد.

    ماده ۱۰ـ وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان بسیج مستضعفین، شهرداری ها و سایر نهادها و دستگاه های فرهنگی مکلفند شرایط اقامه امر به معروف و نهی از منکر و بالا بردن سطح آگاهی های عمومی در این خصوص را از طریق آموزش و اطلاع رسانی فراهم کنند.

    ماده ۱۱ـ قوه قضاییه مکلف است به منظور تسریع در رسیدگی به جرائم موضوع این قانون شعب ویژه ای را اختصاص دهد...  

    تاریخ تصویب : 1394/01/23در مجلس شورای اسلامی ایران

     

    شیوه‌نامه‌ی تشکیل تشکل های مردمی مطالبه گر امر به معروف و نهی از منکر

    شیوه‌نامه‌ی تشکیل تشکل های مردمی مطالبه گر امر به معروف و نهی از من

    مقدمه

    در اجرای بند پنجم و نهم مادّۀ 16 قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و به منظور فراهم آوردن زمینۀ مشارکت گسترده و  استفاده از ظرفیّت‌های علمی و اجرایی نهادهای مردمی، تشکل های مطالبه‌گری با رویکرد امر به معروف و نهی از منکر به شرح ذیل تشکیل می‌شود.

     مادّه ۱  اصطلاحات

    قانون: قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر مصوّب ۱۳۹۴/۱/۲۳ مجلس شورای اسلامی

    دستورالعمل: دستورالعمل اجرایی قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و اصلاحات بعدی آن

    اعضای ستاد: اعضای مصرّح در مادّۀ 19 قانون

    تشکل های مردمی مطالبه گر: تشکل های مردمی امر به معروف و نهی از منکر موضوع این شیوه نامه

    ستاد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور

    دستگاه اجرایی: دستگاه‌های اجرایی موضوع مادّۀ 5 قانون مدیریّت خدمات کشور

    شورا: شوراهای امر به معروف و نهی از منکر

    مادّه ۲– نحوه تشکیل

    متقاضیان پس از ثبت‌نام در سامانه جامع خدمات ستاد به آدرس khedmat.setadabm.ir  و با تأیید دبیر ستاد هر استان تشکیل و مجوّز گروه با امضای دبیر ستاد کشور صادر، استان، شهرستان صادر می‌گردد.

    مجوز گروه های ملی مطالبه گری با تایید و امضای دبیر ستاد کشور صادر می گر.

    مادّه  ۳ – اهداف  

    هدف از تشکیل تشکل های مردمی مطالبه گر موارد زیر است:

    الف) گسترش و تسهیل زمینۀ مشارکت آحاد مردم در موضوع و عرصه های امر به معروف و نهی از منکر در عرصه های مختلف امر به معروف و نهی از منکر.

    ب) کمک به ایجاد گروه‌های داوطلب مردمی در قالب تشکّل‌های امر به معروف و نهی از منکر عمومی و تخصّصی و حمایت هدفمند از تشکل ها

    ج : شبکه سازی گروه های مردمی مطالبه گر و جوانان انقلابی با رویکرد تحوّل‌آفرینی در راستای بیانیه گام دوّم انقلاب که در حال طرّاحی و اجرای عملیّات مطالبه‌گری تخصّصی باشند.

    د : میدان‌سازی برای نقش‌آفرینی مردم و نهادسازی مردمی برای تحوّل در حکمرانی از طریق امر به معروف و نهی از منکر تخصّصی.

    ه : به میدان آوردن مردم و نهادهای مردمی و به مشارکت گرفتن ظرفیّت‌های مردم با رویکرد حلّ مسائل تحوّل‌آفرین  از طریق تشکیل هسته‌های میانی حاکمیّت و مردم.

    و : تقویت نقش آفرینی مردم و بهره مندی از ظرفیّت ایشان در راستای تصمیم‌سازی و افزایش اثرگذاری مردمی بر نظام برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کشور.

    ز: توجیه، آموزش و حمایت مادی و معنوی نظام مند از احیاگران

    ساختار:

    مادّه ۴- تعداد اعضای تشکل های مردمی پنج الی نه نفر میباشند که یک نفر بعنوان مسئول گروه معرفی می شود.

    تبصره۱ : مسئول تشکل پس از ورود به سایت اقدام به ثبت اطلاعات اعضا مینماید.

    تبصره۲ : هر گروه میبایست برای تشکل خود نامی متناسب با عرصه فعالیت خود انتخاب نماید.

    تبصره3: هر گروه باید متناسب با حوزه خاص فعالیت خود برنامه و طرح مشخص، دارای زمان بندی، دارای محدوده جغرافیایی مشخص و با قابلیت اجرا و ارزیابی داشته باشد

    تبصره 4: استان و شهرستان مربوطه پس از تایید برنامه و طرح ارائه شده توسط تشکل ها جهت طی مراحل قانونی و صدور مجوز به ستاد مرکز اقدام مینماید

    تبصره5 : عدم عضویّت در گروه‌های احیاگران مانع امر به معروف و نهی از منکر هیچ‌کس نبوده  و هرکس مانع امر به معروف و نهی از منکر حاکمان شود مطابق قانون به مراجع قضایی معرّفی خواهد شد.

    مادّه ۵- حوزه فعالیت: تشکل های مردمی می توانند در یک یا چند عرصه از عرصه‌های تخصّصی فعّالیّت نمایند.

    تبصره: تشکل‌های مردمی بعد از دریافت مجوز برای فعالیت در عرصه های دیگر نیاز به مجوز و معرفی مسئول جدید دارند و یک نفر نمی‌تواند همزمان دو یا بیشتر مجوز فعالیت داشته باشد

    فرهنگی، اجتماعی، مذهبی

    اقتصادی

    بهداشت و درمان

    محیط‌ زیست

    فضای مجازی و رسانه

    علم و فنّاوری و نوآوری

    سیاست داخلی و خارجی

    تبصره: امکان اضافه شدن  زیرشاخه عرصه ها وجود دارد.

    مادّه ۶-صدور مجوز تشکل های مردمی بعد از تایید استان، شهرستان و ارجاع به مرکز توسط ستاد انجام میگردد.

    تبصره 1: اعضای تشکل باید نسبت به گذراندن دوره های آموزشی تخصصی و دریافت گواهی نامه اقدام نمایند.

    تبصره 2: اعضای تشکل موظّف به شرکت در دوره‌های آموزشی و توانمندسازی اعلام شده از سوی ستاد می‌باشند. بدیهی است تمدید مجوّز فعّالیّت منوط به گذراندن این دوره‌ها می‌باشد.

    مادّه ۷- تشکل های مردمی شهرستان ذیل ستاد امر به معروف شهرستان و استان بوده و کلّیّۀ گروه‌ها ذیل ساختار تشکل های مردمی  مرکز فعّالیّت خواهند کرد.

    وظایف:

    مادّه ۸-  تشکل های مردمی در محیط فعّالیّت و در تعامل با ستاد، می‌بایست نسبت به شناسایی مسائل (فرصتها و تهدیدها) و ظرفیّت‌های آن منطقه اقدام کرده و پس از شناسایی آن، به حلّ مسائل از طریق مطالبه‌گری بپردازند.

    تبصره:تشکل های مردمی در صورت فعال بودن و اثر گذاری اجتماعی جهت ثبت سمن به وزارت کشور معرفی میگردند

    تبصره: تشکل های مردمی می‌توانند با شناسایی الگوهای موفّق در عرصۀ تخصّصی خود و معرّفی آن و شناسایی بسترهای منکر و ارائۀ راهکارهای عملی برای ترویج معارف دینی، امر به معروف مسئولین، و مطالبه گری و مقابله با هرگونه مظاهر ظلم و فساد اقدام نمایند.

    تبصره: تشکل های مردمی در صورت انجام وظایف بر اساس برنامه تایید شده از طرف ستاد مورد حمایت حقوقی قرار میگیرند.

        نظارت:

    مادّه ۹- ستاد امر به معروف و نهی از منکر هر ساله از فعالترین و مؤثّرترین تشکل های مردمی تقدیر و نشان احیاگری به ایشان اعطا خواهد نمود.

    مادّه ۱۰- ستاد امر به معروف و نهی از منکر موظّف است گزارش‌های گروه‌های تخصّصی را بررسی و نظرات کارشناسی را جهت اصلاح از طریق نماینده خود به نهاد مربوطه اعلام و در صورت عدم اصلاح موضوع، درصورت ضرورت موضوع را از مجاری حقوقی و قضایی پیگیری کرده و نتایج حاصل را به اطّلاع عموم برساند.

    مادّه ۱۱- ستاد امر به معروف درخواست‌های تجمّع و راه‌پیمایی را که با بیش از ۵۰ امضا توسّط گروه‌ها ارائه خواهد شد، پس از بررسی‌های لازم از وزارت کشور تا حصول نتیجه پیگیری خواهد کرد. تأمین امنیّت مراسمات مطابق قانون با نهادهای ذی‌ربط خواهد بود.

    مادّه ۱۲– ستاد در صورت فعال و اثر گذار بودن تشکل ها در حمایت های خود را از قبیل (مادّی، معنوی، راهبردی، ارتباطی، نیروی انسانی رسانه‌ای کردن عناصر و فعّالیّت گروه‌ها، کمک به ارتباط با نهادهای حاکمیّتی و حمایت حقوقی و قضایی) به تشکل ها ارائه خواهد داد.

    تبصره: لازم است تشکل های مردمی مطالبه گر گزارشات و مستندات خود را به صورت دقیق جهت دریافت حمایت ها به ستاد ارائه دهند

    مادّه ۱۳- محدودۀ فعّالیّت گروه‌های ملّی، سراسر کشور و گروه‌های استانی و شهرستانی در گستره جغرافیایی آن میباشد.

    مادّه ۱۴- به گروه‌های مردمی متقاضی با دامنۀ فعّالیّت در بیش از پنج استان و یا گروه های متشکل از چهره‌های شاخص کشوری (به تشخیص ستاد مرکز) مجوّز تشکل های ملّی اعطا می‌گردد.

    مادّه ۱۵- با تأیید دبیر ستاد کشور به مجموعه های متشکّل از چند گروه که دارای شبکۀ مردمی همسو با اهداف باشند مجوّز قرارگاه صادر میگردد.

    مادّه ۱۶- گروه‌های جهادی پس از دریافت مجوّز فعّالیّت و هماهنگی با ستاد می‌توانند نسبت به طرّاحی سربرگ و مُهر جهت نامه‌نگاری و مکاتبات اداری اقدام نمایند. بدیهی است این مجوّز مربوط به فعّالیّت در حوزۀ تخصّصی بوده و تخلّف و سوء استفاده از موضوع موجب محرومیت از حمایت قانونی، حقوقی و پیگیری قضایی ستاد خواهد بود.

    مادّه ۱۷- ارتکاب جرم از قبیل توهین، افترا و نشر اکاذیب و هرگونه ضرب و جرح مگر در مقام دفاع مشروع با رعایت مقرّرات قانونی مشمول حمایت‌های ستاد نخواهد بود.

    تبصره: در صورتی که آمر به معروف و ناهی از منکر مرتکب جرمی نشده ولی به دلیل فقدان سند و دلیل نتواند در دادگاه از خود دفاع کند پس از بررسی و تایید معاونت مطالبه‌گری، علاوه بر معرّفی وکیل و مشاور حقوقی در مراحل دادرسی، ستاد خود را موظّف به کلّیّۀ حمایت‌های قانونی، قضایی و حقوقی از این افراد میداند.

    مادّه ۱۸- ستادهای استانی امر به معروف ناظر بر فعّالیّت‌های تشکل ها خواهند بود و گزارش عملکرد آنها را به صورت فصلی به ستاد مرکز ارائه خواهد داد و همچنین تشکل های مردمی لازم است گزارشات دقیق از فعالیت های خود را به صورت فصلی و سالی به ستاد استان ارائه نمایند 

    مادّه ۱۹- ستاد کشور در موارد احراز عدم صلاحیت تشکل ها یا انحراف و سوء استفاده از مجوز علاوه بر پیگرد قانونی اقدام به ابطال مجوز فعالیت مینماید.

    مادّه ۲۰- در صورت وجود مغایرت اطلاعات اعضای تشکل، مجوز صادر نشده و در صورت صدور مجوز لغو میگردد.

    هدایت، تمرکز، پیگیری، فعّالیّت پی‌درپی و لحظه‌به‌لحظه برای اینکه بتواند این کاروان عظیم جامعه را و مهم‌تر از همه جوانهای جامعه را به پیش ببرد. این کارِ چه کسی است؟ این تمرکز، این ایجاد برنامه‌ی کار، پیدا کردن راهکار، ارائه‌ی راهکار، برنامه‌ریزی، به عهده‌ی چه کسی است؟ این به عهده‌ی جریانهای «حلقه‌های میانی» است. این، نه به عهده‌ی رهبری است، نه به عهده‌ی دولت است، نه به عهده‌ی دستگاه‌های دیگر است؛ [بلکه] به عهده‌ی مجموعه‌هایی از خود ملّت است. (بیانات مقام معظّم رهبری در دیدار دانشجویان ۱/۳/۱۳۹۸)

    مادّه 8- مردم از حقّ دعوت به خیر، نصیحت، ارشاد در مورد عملکرد دولت برخوردارند و در چهارچوب شرع و قوانین می‌توانند نسبت به مقامات، مسئولان، مدیران و کارکنان تمامی اجزای حاکمیّت و قوای سه‌گانه اعمّ از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسّسات، شرکت‌های دولتی، مؤسّسات و نهادهای عمومی غیر دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای مسلّح و کلّیّۀ دستگاه‌هایی که شمول قوانین و مقرّرات عمومی نسبت به آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، امر به معروف و نهی از منکر کنند. ( قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر مصوّب 19/3/1394)

    تبصره 2- ستادهای استانی و شهرستانی می‌توانند درخواست اشخاص حقیقی و حقوقی برای تجمّع و راه‌پیمایی در موضوعات مرتبط با امر به معروف و نهی از   منکر را بررسی و در صورت تأیید، نظر مشورتی خود را جهت صدور مجوّز حسب مورد به استانداری، فرمانداری یا بخشداری ارسال کنند. (مادّه 16 قانون حمایت   از آمران به معروف و ناهیان از منکر مصوّب 19/3/1394)

    مادّه 6- هیچ شخص یا گروهی حق ندارد به عنوان امر به معروف و نهی از منکر به اعمال مجرمانه از قبیل توهین، افتراء، ضرب، جرح و قتل مبادرت نماید. مرتکب طبق قانون مجازات اسلامی، مجازات می‌شود. (همان)

     تهیه و تدوین توسط گروه فناوری اطلاعات ستاد 

     

     مصاحبه ای قابل توجّه و تأمل

    ستاد امر به معروف و نهی از منکر، نهادی است که در راستای توسعه نظام مند فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، ترغیب آحاد جامعه به اجرای این فریضه با تأکید بر تذکر لسانی و تقویت نظارت عمومی در تمامی شئون و تعاملات اجتماعی به امر سیاست گذاری و انجام فعالیت‌های ترویجی، نظارتی و حمایتی و همچنین هماهنگی‌های ستادی و بین دستگاهی مبادرت می‌ورزد...  

    خبرنگار قرآن و معارف ایرنا با حجت الاسلام مسعود تاتلاری سرپرست اداره کل رسانه این ستاد به گفت و گو نشسته است. تات لاری در این گفت و گو گزارشی از عملکرد یک ساله ستاد ارائه کرد، توضیحاتی درباره تشکیل تشکل های مردم نهاد، داد و گفت که در معاونت اجتماعی و مطالبه گری، موضوع شوراهای محلات و مساجد، شوراهای اصناف و اقشار و همچنین بقاع متبرکه مطرح است ولی به این نکته اساسی هم اشاره کرد که بهبود وضعیت ادارات و نهادها نیازمند یک کار جدی و طولانی است و نباید از ستاد امر به معروف انتظار معجزه داشت.

    ادامه مصاحبه در https://irna.ir/xjJm4Y