دریچه ای از معرفت

نتایج پژوهش های علمی کاربردی محقّق و نویسنده منصوره وطنی

دریچه ای از معرفت

نتایج پژوهش های علمی کاربردی محقّق و نویسنده منصوره وطنی

دریچه ای از معرفت
موضوعات سایت مذهبی اجتماعی فرهنگی تربیتی
با تشکر از کلیه بازدیدکنندگان غیرایرانی، نظرات فقط به زبان فارسی نمایش داده می شود.
در صورت نیاز به پاسخ، صرفا در ذیل نظرات جواب داده می شود.
نظرات حاوی تبلیغات تأئید نمی شوند.
آمار واقعی سایت در اثر اخلال، میزان نمایش نیست.

دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی
آخرین مطالب
نویسندگان

۶ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۱ ثبت شده است

جمعه, ۲ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۰۴:۱۶ ب.ظ

رابطه شب قدر و شهادت حضرت علی علیه السلام

 

           راز شب قدر

 شب قدر  تجلّی گاه ولایت

شب قدر، شب ظهور ولایت حقّ الهی بر زمین است. ولایت تکوینی٬در کالبد ولایت تشریعی ظهور می نماید برنامه مصوّبه از مقام الوهیت به صاحب امر در زمین داده می شود تا جامعه را با نظام هستی هماهنگ نماید.

اندیشه ها و نفوس را بر مبنای فطرت، به ولیّ خدا و از طریق او به ولیّ خدا و از طریق او به خدا متصل نماید. آنگاه که امر نازل می شود ولایت تجلّی می نماید. أمر تا صاحب و جایگاه مشخصی نداشته باشد، نازل نمی شود، و اگر صاحب داشت، پذیرش أمر و صاحب امر هردو با هم تحقّق می یابد و این تحقّق چیزی جز تجلی ولایت نیست. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۶:۱۶
منصوره وطنی

 نمونه برخورد امام علی علیه السلام با اخلال گران نظام اقتصادی حکومت اسلامی

مصداقی از نظام اقتصادی وقضایی علی علیه السلام به کسانی که آبروی اخلال گران در حکومت اسلامی را غیرشرعی می دانند. البته اینها نگران برملاشدن اسم خود هستند نه نقض حکم شرع!!

 

 

آیا در نظام جمهوری اسلامی با مفسدان اقتصادی و بیت المال چنین عمل شده و می شود؟!

آیا اختلاس های میلیاردی و فرار به خارج از کشور و چپاول بیت المال در نتیجه دوری فاحش از اقتصادی اسلامی و نحوه مقابله با اخلال گران اقتصادی در قوای سه گانه نظام جمهوری اسلامی نبوده و نیست؟                                                                                                                                                                                                                                    قابل توجه سران قوای سه گانه به ویژه جناب آقای اژه ای ریاست دستگاه عدلیّه

در دوران حکومت امام علی علیه السلام، به آن حضرت خبر رسید که "ابن هرمه" مأمور حکومتی ناظر بر بازار اهواز، مرتکب خیانتی شده است. امام علیه السلام پس از اطلاع، به فرماندار خود در اهواز چنین نوشت:

" هنگامی که نامه مرا خواندی، ابن هرمه را از نظارت بازار برکنار دار و او را به مردم معرفی کن، و به زندانش بیفکن و آبرویش را بریز، و به همه بخشهای تابع اهواز بنویس که من _علی_چنین عقوبتی برای او معین کرده ام. مبادا در مجازات او غفلت یا کوتاهی کنی، که نزد خدا خوار می شوی، و من به زشت ترین صورت ممکن تو را از کار بر کنار می کنم و خدا آن روز را نیاورد.

و چون روز جمعه رسید، او را از زندان درآور و ۳۵ تازیانه به او بزن و او را در بازار بگردان و هر کس گواهی آورد که ابن هرمه از او چیزی گرفته است، او را با گواه قسم بده، و مبلغ را از مال ابن هرمه بردار و به صاحب آن بپرداز و دوباره او را خوار و سر افکنده و بی آبرو به زندان بازگردان، و پاهایش را در بند بگذار، و تنها برای نماز باز کن و فقط اگر کسی برایش خوراک یا نوشیدنی یا پوشاک یا زیر اندازی آورد به او برسان.

مگذار ملاقاتی داشته باشد، تا مبادا راه پاسخگویی به محاکمه را به او یاد دهند و به آزاد شدن از زندان امیدوارش سازند. و اگر دانستی که کسی چیزی(عذری) به او آموخته است که به مسلمانی زیانی می رساند، او را نیز تازیانه بزن و زندانی کن تا توبه کند.

شبها زندانیان را به فضای باز بیاور تا تفریح کنند، جز ابن هرمه! مگر بترسی که بمیرد، در این صورت او را نیز به حیاط زندان بیاور و اگر دیدی هنوز طاقت تازیانه خوردن دارد، پس از ۳۰ روز، ۳۵ تازیانه دیگر- به جز ۳۵ تازیانه نخستین- به او بزن. و برای من بنویس که درباره بازار(و نظارت بر آن) چه کردی، و پس از این خائن، چه کسی را برگزیدی، در ضمن حقوق ابن هرمه خائن را نیز قطع کن "

دعائم الاسلام ۵۳۳-۵۳۲ / الحیاة ۴۱۰-

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۶:۰۸
منصوره وطنی

  آیا در نظام جمهوری اسلامی قوای سه گانه چنین اقتصادی را پایه گذاری و نظام سازی کردند؟

در دو دهه گذشته هر سه قوا با بیت المال چه کرده اند؟

  وَ مِنْ کَلام لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ از سخنان آن حضرت است: "فیما رَدَّهُ عَلَى الْمُسْلِمینَ مِنْ قَطائِع  عُثْمانَ"

در رابطه با برگرداندن املاک بیت المال که عثمان به میل خودش به دیگران بخشیده بود

"وَ اللّهِ لَوْ وَجَدْتُهُ قَدْ تُزُوِّجَ بِهِ النِّساءُ، وَ مُلِکَ بِهِ الاِْماءُ لَرَدَدْتُهُ"
"به خدا قسم اگر آن املاک را بیابم به مسلمین برمى گردانم گرچه مهریه زنان شده باشد، یا با آن کنیزها خریده باشند."

"فَاِنَّ فِى الْعَدْلِ سَعَةً، وَ مَنْ ضاقَ عَلَیْهِ الْعَدْلُ فَالْجَوْرُ عَلَیْهِ اَضْیَقُ"
"زیرا گشایش امور با عدالت است، کسى که عدالت او را در مضیقه اندازد ظلم و ستم مضیقه بیشترى براى او ایجاد مى کند."

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۶:۰۱
منصوره وطنی
جمعه, ۲ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۰۳:۵۸ ب.ظ

حکومت علی الگوی بشریّت

علی یگانه الگوی حاکم اسلامی و قرآن ناطق برای بشریّت

ویژگی و مدیریّت در حکومت اسلامی، در5 سال حکومت امام معصوم حضرت علی علیه السلام در صدر اسلام قابل نسخه برداری در تمام اعصار می باشد.

        

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۵:۵۸
منصوره وطنی
جمعه, ۲ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۰۳:۵۶ ب.ظ

رابطه شهادت مولای متقیان با فرمایش فزتُ و ...

   علی را آن طور که هست بشناسیم

 

         

 

دستور اعلام عمومی امامت حضرت علی علیه السلام در قرآن 

"یا ایّها الرسول بَلِّغْ اُنْزِلَ اِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ اِنْ لَم تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رسالتَهُ و اللهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النّاس اِنَّ اللهَ لایَهْدی الْقَومَ الْکافِرینَ" (مائده / 67)

"ای پیامبر، آنچه از خدا بر تو نازل شد، به خلق برسان، که اگر نرسانی، تبلیغ رسالت (و ادای وظیفه) نکرده ای، و خدا تو را از شرّ و آزار مردمان محفوظ خواهد داشت، همانا گروه کافران را به هیچ موفقیتی راهنمایی نخواهد کرد."

چرا تمام رسالت پیامبر خدا برابر با اعلام عمومی تعیین جانشین آخرین پیامبر خدا و امامت حضرت علی علیه السلام به امامت مسلمانان شد؟ 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۵:۵۶
منصوره وطنی

آیا وضعیّت امروز مهدی زهرا سلام الله علیها در ایران و جهان مشابه تنهایی حضرت علی علیه السلام نیست؟ 

تنهایی امام و پیشوای معصوم جهان، به دلیل توجّه و همّت اکثر مسلمانان به ظواهر دین و شخصی تلقّی نمودن دین و تظاهر به دین داری و دین فروشی برای کسب دنیا وعافیت طلبی دنیوی به جای آخرت طلبی سعادتمند و فقدان تفکّر و تعقّل درجنبه ها و امور سیاسی و اجتماعی دین اسلام و حکومت اسلامی بود.                                                                                           نادانی اکثریّت، موجب حاکمیّت و زورگویی اقلیّت سیّاس با حزب بازی به امت اسلام شد. 

 

در تاریخ اسلام نادانی و جهالت اکثر مردم، یکی از عوامل عمده و نقش آفرین در تنهایی ائمه معصوم و پیشروی حاکمان جور و شکل گیری و تثبیت طبقه فقیر و غنی و خواص سیاست پیشه هزار چهره و غاصب مناصب حکومت اسلامی و شکست متدینین واقعی و یاران وفادار و مدافعین اسلام بوده و هست. 
شناسایی عمروعاص های قرن بیستم در داخل و خارج از کشور، و مقابله با جنگ نرم آنها، می توان زمینه ساز ظهور غائب حاضر شد.
حزب بازی و شقه شقه کردن امت اسلامی یکی از اصلی ترین حربه های جناح بندی ها از صدر اسلام تاکنون بوده و هست.
هرگز در تفرقه و شقه شقه کردن مردم و مقابل هم قرار دادن آنها برای دستیابی به دنیای فانی، شریک نشویم چون جزو سربازان عمرو عاص قرن بیستم و ضربه به اسلام خواهیم شد.

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۵:۴۹
منصوره وطنی