دریچه ای از معرفت

نتایج پژوهش های علمی کاربردی محقّق و نویسنده منصوره وطنی

دریچه ای از معرفت

نتایج پژوهش های علمی کاربردی محقّق و نویسنده منصوره وطنی

دریچه ای از معرفت
موضوعات سایت مذهبی اجتماعی فرهنگی تربیتی
با تشکر از کلیه بازدیدکنندگان غیرایرانی، نظرات فقط به زبان فارسی نمایش داده می شود.
در صورت نیاز به پاسخ، صرفا در ذیل نظرات جواب داده می شود.
نظرات حاوی تبلیغات تأئید نمی شوند.
آمار واقعی سایت در اثر اخلال، میزان نمایش نیست.

دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی
آخرین مطالب
نویسندگان

۲ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آبان ۰۰ ، ۰۹:۴۷
منصوره وطنی

از دو سال اخیر قیمت مسکن به طور بی سابقه و بدون ضوابط شرعی و قانونی بالا رفت و سال گذشته سوء مدیریّت و رها شدگی مسکن در کلّ کشور به اوج خود رسید، به طوری که مالکان تنها عامل تعیین قیمت مسکن اجاره ای و فروش شده و در یک معامله هر چه در سال های قبل بدهی و نیاز مالی داشتند!! همه را یک باره جبران نمودند! حال در دولت جدید از چند روز قبل قیمت ها کمی پائین آمده و مستاجران که قبلا هزینه زیادی برای ودیعه مسکن و اجاره پرداختند و به شدّت تحت فشار مالی بودند، دنبال اجاره با هزینه ای در حدّ توان مالی خود هستند. 

طی روزهای اخیر در سایت دیوار، مالکین که رقم های نجومی غیرقابل دسترسی برای بسیاری مستاجران اعلام کرده بودند، با عدم استقبال مستاجرین، مجدد آگهی داده و رقم ودیعه و کرایه را پائین آورده و برخی به دنبال هماهنگی با جیب مستاجران هستند و قیمت را پائین می آورند. 

امّا مالکینی که سال قبل رقم نجومی ودیعه را جهت پرداخت همه بدهی و نیاز مالی خود و ثروت اندوزی تعیین کرده و از مستاجر گرفتند! اکنون، دچار مشکل حادّ مالی شده و قادر به برگرداندن مبلغ ودیعه مستاجر نیستند و چندین مستاجر منتظر پرداخت ودیعه از سوی مالک منزل هستند و گرفتار، فعلا کمی امکان انتخاب برای مستاجران به وجود آمده و در حدّ جیب خود منزل انتخاب می کنند، ولی تا قیمت عادلانه و شرعی فاصله زیاد هست.

متأسفانه در وزارت مسکن و راه سازی قیمت گذاری زمین و خانه براساس ضوابط شرعی و قانونی انجام نشده و مشاورین املاک که همچون اکثر مالکین فقط مصلحت جیب خود را تنها ملاک قیمت زمین و خانه می دانند، عامل اصلی تعیین قیمت بوده و همه امور وزارت مسکن براساس منافع مالکین و مشاورین املاک می چرخد!! 

ودیعه هایی که اضافه بر میزان قیمت واقعی خانه و آپارتمان از مستاجرین گرفته شده، حرام و کسب درآمد از این طریق، موجب درآمد مخلوط به حرام شده است که در بررسی میدانی در قم و... مصادیق این نوع درآمدها در اثر رها شدگی مدیریّت مسکن در کلّ کشور بسیار بالا بوده و برخی مالکین هنوز حاضر به کاهش قیمت و کسب درآمد حلال نیستند. 

قطعا در صورت عدم رضایت مستاجرین، در پای میزان مبالغ اضافه از مالکین پس گرفته شده و به مستاجرین داده می شود. در سرای باقی که مالکین پول ندارند و اعمال خوب شان به مستاجر داده می شود و اگر عملی در حدّ بدهی به مستاجر نداشتند، عذاب خدا جایگزین بدهی و رضایت مستاجر خواهد شد.

خداوند حکیم از حقّ الله می گذرد، ولی هرگز از حقّ مردم تا خودشان نگذرند نمی گذرد.

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آبان ۰۰ ، ۱۴:۱۰
منصوره وطنی