دریچه ای از معرفت

نتایج پژوهش های علمی کاربردی محقّق و نویسنده منصوره وطنی

دریچه ای از معرفت

نتایج پژوهش های علمی کاربردی محقّق و نویسنده منصوره وطنی

دریچه ای از معرفت
موضوعات سایت مذهبی اجتماعی فرهنگی تربیتی
با تشکر از کلیه بازدیدکنندگان غیرایرانی، نظرات فقط به زبان فارسی نمایش داده می شود.
در صورت نیاز به پاسخ، صرفا در ذیل نظرات جواب داده می شود.
نظرات حاوی تبلیغات تأئید نمی شوند.
آمار واقعی سایت در اثر اخلال، میزان نمایش نیست.

دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی
آخرین مطالب
نویسندگان
شنبه, ۶ دی ۱۳۹۳، ۰۷:۰۰ ق.ظ

علل عقب ماندگی مسلمانان در قرون معاصر

تاریخ اسلام مملوّ از پیشرفت های علمی و صنعتی و طبّی و ... به صورت اختراع و ابداع و تولید علم از سوی دانشمندان برجسته مسلمان می باشد که جرعه ای از خرمن علم  ائمه علیهم السلام می باشد، به طوری که علم شیمی[1] با اهتمام دانشمندان مسلمان نه تنها خرافات را از این علم زدودند، بلکه با نوآوری‌های خود زمینه را برای پیشرفت‌های شگفت‌انگیز در دوره‌های بعد نیز فراهم آوردند. در انتقال علم شیمی به جهان اسلام، دانشمندان مسلمان ایرانی مانند جابربن حیّان، زکریای رازی، ابونصر فارابی،  ابوریحان بیرونی و ... نقش به‌سزایی داشته‌اندکه استاد جابربن حیّان حضرت جعفرصادق علیه السلام بود. علم طبّ نیز میراث گرانقدر پیامبر و ائمه علیهم السلام هست و طبّ الصادق و طبّ الرضا و... و طبّ ابن سینا و...علاوه بر مسلمانان، مأخذ اطبّاء کشورهای غیرمسلمان معاصر نیز شده است؛ ولی

در سه قرن گذشته؛ به دلیل غلبه فرهنگ اروپایی در کشورهای مسلمان نشین، پیشرفت در حوزه های مختلف کند و یا متوقّف شده است. نحوه رسوخ فرهنگ غربی در کشورهای مسلمان به ترتیب وقوع از چندین راه میسّر و تحقّق یافته است:

 اوّلین راه نفوذ تکرار توطئه موفق بیگانگان در کشور مسلمان نشین اندلس که برای دشمنان اسلام با سربازانی مؤمن و شجاع و توانمند، دژی مستحکم و غیرقابل نفوذ بوده، با ترویج ازدواج موقّت و هوسرانی و عیّاشی با احداث باغ بزرگ و تفریح گاه عمومی از سوی کشیشان مسیحی، در کنار رودخانه قرطبه پایتخت اندلس با گردش دختران مسیحی زیباروی با مأموریّت دلربایی از مسلمانان؛ موجبات رفت و آمد سران و بزرگان مملکت و مردان مسلمان برای چشم چرانی و تماشا به این باغ را فراهم نمودند.

سپس مشروبات الکلی رایگان وقف جوانان مسلمان نمودند تا عقل و دین و بصیرت دینی و غیرت و مردانگی را با هم از مسلمان ها بگیرند. ایجاد مدارس رایگان با معلمان مسیحی و ایجاد میخانه  با دختران مسیحی اروپایی، راهکار دیگری در ایجاد زمینه فساد اخلاقی و کاهش تقیّدات مذهبی و ورود گام به گام دشمن بود که تصرّف دین و ایمان و ارزش های معنوی مسلمانان را فراهم نمود. با بروز آثار شوم اخلاقی و تربیتی و اجتماعی و سیاسی این وضعیّت، با شکستن قدرت ایمان و جهاد و شهادت در راه خدا که در مقاومت مسلمانان نقش تعیین کننده دارد؛ بدون دفاع؛ این کشور را به تصرّف خود در آوردند.[2]

دومیّن راه نفوذ و توطئه موفق، از سوی انگلیس مبنی بر تفرقه افکنی بین مسلمانان و حاکمان کشورهای مسلمان نشین و حذف وحدت و یکدلی و ایجاد دشمنی و جنگ های قومی و جغرافیایی و ... بین کشورهای مسلمان, جهت تسلّط کامل بر آنها با کمترین زحمت و هزینه از جمله نقشه تصرّف مادی و معنوی مسلمانان بوده که اکنون نیز با استفاده از فناوری های روز و ترفند های به ظاهر جدید هر دو توطئه در حال اجرا بوده و نقش دختران اروپایی را برخی دختران و زنان مسلمان به عهده گرفته و مدارس و ترویج مسحیّت با مجوّزهای دولتی و تخریب اسلام و فاقد تمدن بودن اسلام و مدینه فاضله نمایاندن غرب با طرق متعدّد به طور آزاد و علنی و با مجوّزهای قانونی با آثار تربیتی و اخلاقی و اعتقادات مشهود در بین جوانان فعّال هستند.

سومّین راه موفق نفوذ در کشورهای اسلامی؛ ایجاد حزب گرایی و گروه بندی جامعه به نام آزادی و نمایندگی از سوی مردم محروم در دفاع از حقوق آنها از جمله زنان و کودکان و مردم فقیر و... در دویست سال گذشته با ترویج کپی حکومت حزبی در کشورهای غربی به ویژه امریکا و انگلیس موفقیـّت یافته و علاوه بر تشدید تفرقه بین مردم و بین حاکمان جامعه و مقابل هم قرار دادن مسلمان و هم وطن و ایجاد درگیری های واقعی و ساختگی از طریق مهره های خود در درون احزاب سیاسی، از طرق معمول از جمله شایعات بی اساس و تخریب چهره های مورد اعتماد مردم با هدف حذف افراد غیرقابل نفوذ و خریداری؛ و تعبیه مهره های داخلی از سوی دشمن خارجی در ارکان اصلی و تصمیم گیر کشور؛ جنگ قدرت و ثروت و مقام، جهت کسب بیشترین آراء در تصاحب ارکان اصلی کشور را نیز وارد عرصه سیاسی و اجتماعی و اخلاقی کشورهای مسلمان نشین نمود[3] تا با مشغول سازی به دعواهای حزبی و گروهی سرمایه های ملّی و معنوی مسلمانان را به تاراج برده و امکان ابداع و اختراع و پیشرفت  و جهاد علمی را از آنها بگیرند.

چهارمّین راه نفوذ؛ کاهش پوشش و رفع حجاب واجب زنان مسلمان و خودآرایی در بیرون از منزل با وسایل آرایشی وارداتی از کشورهای غربی که کشف حجاب در ایران، توسّط رضا پهلوی انجام شد؛ می باشد. نتیجه اعمال این هجمه فرهنگی و اعتقادی, کاهش غیرت مردان و اشاعه هوسرانی خیابانی و ایجاد فرهنگ چشم چرانی و مزاحمت برای بانوان مسلمان از سوی مردان مسلمان با ایجاد هم زمان بازار و پاساژ و مجتمع های اقتصادی برای تمرکز رفت و آمد و موجبات اختلاط بین زن و مرد و روابط مستقیم با فرهنگ سازی بازارگردی و گردش خیابانی و... را فراهم نمود که با هدف تغییر دیدگاه مسلمانان در مورد زن، تبدیل حرمت چادر زن و ناموس خدا و ناموس مردان خانواده و فامیل و حتّی همسایه ها و هم ولایتی ها و مسلمانان، به کالا تلقّی شدن زن و عرضه رایگان در معابر عمومی و... از نمودهای بارز هجمه عقیدتی دشمن بوده است؛ لذا؛ سست شدن بنیان محکم خانواده و ایجاد بی اعتمادی و از بین رفتن اصالت و حرمت خانواده و اشباع غرایز جنسی از سوی برخی زن و مرد مسلمان از مسیر خلاف شرع در بیرون از محیط خانوادگی از عوارض این راه نفوذی در کشورهای مسلمان نشین بوده است که آثار و تبعات اخلاقی و غیرقابل جبران در نسل حاضر و نسل های بعدی به دنبال داشته و خواهد داشت.

پنجمین راه نفوذ در کشورهای مسلمان نشین در قرن حاضر، با شبیخون فرهنگی و تصرّف غیرجغرافیایی کشورها و تصرّف و تغییر در ارزش های دینی در فضای مجازی، با استفاده از نقش اصلی زن در کلیه برنامه ها و موسیقی و تلویزیون و ماهواره و اینترنت و اخیرا تلفن همراه می باشد؛ که هریک به تناسب توان تحریک و فرهنگ سازی، از لحاظ روانی و تغییر باورها، به دلیل تصرف غیرعلنی و ورود پنهانی به باورهای فرد؛ از راه های قبلی نافذتر و بدون مقاومت بوده و توان غلبه فرهنگی در اکثریّت جامعه را داراست، با تغییر دیدگاه مهاجمان از تصرّف جغرافیایی کشورها که به دلیل آشکار بودن ماهیّت و اهداف، همواره با مقاومت شدید و هزینه های سنگین بر کشور مهاجم روبرو بوده است؛ به تصرّف پنهانی اعتقاد و باورها و کنترل افکار و عقاید و رفتارها در قالب دوستی و کمک به همنوع تبدیل شده؛ به طوری که در حال حاضر، حتّی در روستاهای کشورهای مسلمان نشین که قادر به تأمین نیازهای حداقلّی زندگی خود نیستند؛ علیرغم ممنوعیّت های شرعی و قانونی؛ از طرق مختلف از جمله قاچاق کالا و مهره های داخلی با قیمت ارزان؛ تجهیزات ماهواره و تلفن همراه و رایانه در اختیار آنها قرار می گیرد.

 علاوه بر اشاعه معضلات مذکور در چهارمین راه نفوذی؛ با تبلیغات گسترده رسانه ای با ترویج ارتباط نامشروع و پنهان و آشکار زن و مرد متأهل در فیلم ها و دختر و پسر حتّی نوجوان و از بین بردن حجب و حیاء به ویژه در بین زنان و غیرت مردان؛ موجب کاهش حرمت تک همسری و شیوع ازدواج های موقّت غیرضروری و مکرر و تبدیل به هوسرانی دائمی و افزایش روزافزون طلاق حتّی در ایران، علیرغم وجود فرهنگ اصیل و دیرین ایرانیان در حفظ کانون گرم خانوادگی، موجب سوء استفاده از حکم شرعی قرآن در ازدواج موقّت مردان شده که هدف اصلی این حکم؛ ناظر بر حفظ حرمت و حمایت اقتصادی و عاطفی زنان بیوه و فاقد سرپرست؛ و نیز حمایت از بچه های یتیم و ممانعت از گناه در موارد اضطراری زنان و مردان بیوه به هرعلّت بوده است.

کلیّه راه های نفوذی و توطئه های پیدا و پنهان دشمنان اسلام؛ افرادی را به خود مشغول نموده و به روزمرگی و ظاهربینی و فراموشی مسلمان بودن خود و ددمنشی و حیله گری دشمنان اسلام سوق داد، و نتیجه این فراموشی، استحاله فرهنگی در کشورهای اسلامی و جایگزینی خاموش فرهنگ غربی با حفظ اسامی اسلامی و حذف محتوای اسلامی و نیز محلّ واردات اروپا و امریکا و سایر کشورهای غیرمسلمان شد و عملا مانع هرگونه احساس نیاز به اختراع و ابداع و حتّی تولید علم شد و دانشگاه ها نیز محلّ واردات علوم کشورهای غربی گردید و از دانشگاه کشور اسلامی، متخصّص غربی تولید شد که در حال حاضر این روند همچنان ادامه دارد.

متأسفانه تداوم هریک از راه های نفوذی فاصله های عمیق و روشنی در بین مسلمانان و حاکمان مسلمان از اسلام واقعی که در قرآن و عترت آمده است؛ ایجاد نمود که آثار و تبعات ناشی از حاکمیّت احزاب سیاسی که در سرنوشت کل کشور و منطقه تأثیرگذار هست؛ از جمله در انقلاب مصر و قیام سایر کشورهای اسلامی کاملا مشهود هست.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357؛ روند وابستگی سیاسی و تربیتی و فرهنگی قطع و وابستگی اقتصادی کند شده و تلاش در قطع وابستگی های علمی و فناوری و اقتصادی و پیشرفت در عرصه های مختلف با تکیه بر توان جوانان مسلمان انقلابی آغاز شد و در برخی عرصه ها رشد بسیار بالا و قابل توجهی حتّی در عرصه جهانی ایجاد شد و اختراع و ابداع و نوآوری در حوزه های متعدّد بعد از سال ها توقّف، شروع شد؛ از جمله پیشرفت ها در فناوری های پزشکی و هسته ای و صنعتی به ویژه تجهیزات نظامی در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران؛ توسّط دانشمندان و پژوهشگران مسلمان ایرانی بدون وابستگی به خارج تحقّق یافت.

بعد از تحقّق و تثبیت انقلاب اسلامی و پیشرفت های روزافزون؛ انقلاب ایران و روش های پیروزی ایرانیان بر سلطه رژیم پادشاهی؛ الگوی کشورهای مسلمان نشین شد و بیداری اسلامی در دو دهه اخیر شدّت یافت که موجب عقب راندن دشمنان اسلام و برملا شدن چهره خبیث و ددمنشانه آنها علیه مسلمانان جهان و روشنگری مردم از انواع ترفندها و تهاجم فرهنگی به مسلمانان در سطح جهانی شد که همچنان ادامه دارد.

در حال حاضر؛ پنج راه نفوذی مذکور در فوق؛ با همان اهداف دیرینه در کلیه کشورهای اسلامی به ویژه در ایران به دلیل نقش هدایتگری و الگویی و ظلم ستیزی در جهان اسلام و جهان؛ با استفاده از علوم و فناوری روز؛ و خود مسلمانان در حال اجرا بوده و شاهد موفقیّت های دشمنان اسلام به ویژه در تغییر باورها و ارزش های دینی و معنوی به ارزش های دنیوی و مادّی به ویژه تلاش در تغییر ماهیّت و اهداف انقلاب ها و حفظ ظاهر انقلاب و اسلام هستیم.

البتّه، همه این راهکارها در بین مسلمانان زودباور و سست ایمان و دین به دنیافروش و عافیت طلب مؤثر بوده و در قشر متدیّن، موجب افزایش مقاومت در برابر دشمنان و تلاش بر شناسایی راه های نفوذی دشمن و مسدودی آنها با جهاد علمی و با بذل جان و مال و... در راه اسلام شده، و موجبات استفاده از قدرت معنوی اسلام و احیاء پیشرفت های اسلامی قدیم و جدید در قرن حاضر را فراهم آورده اند.  

پانوشت ها:

[1] اطلاعات بیشتر در کتاب عبدالله الدفاع، علی، نقش دانشمندان مسلمان درعلم شیمی، ترجمه دکترمحمود کریمی، چاپ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال 1390

[2]  اطلاعت بیشتر در علل شکست  مسلمانان اسپانیا و اندلس، در کتاب دکتر و پیر نوشته شهید سید عبدالکریم هاشمی نژاد

[3] جهت اطلاع از موضع اسلام در حزب گرایی به مقاله " حزب گرایی و گروه بندی و عواقب آن در قرآن" از همین قلم  مراجعه شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی