سفره رحمت الهی برای همه گسترده شده ولی هرکس به اندازه معرفت وظرف وجودی خودازاین نعمت بهره برمی دارد.
هرکه طالب معرفت بیشتراست؛میزبان؛ استجابت دعا را تضمین کرده؛ کافی است با خود خلوتی کنیم و درون را با زمزمه های محبّت میزبان درقرآن کریم شستشو دهیم.

خاضعانه به خطاهای خود اعتراف کرده و طلب بخشش را آغاز توبه و برگشت و تولّدی دوباره قراردهیم؛ اینجاست که تابش نورایمان را لمس نموده؛ خضوع و خشوع و امیدی در دل؛ به خالق خود خواهیم یافت.
شب های قدر وقت کسب معرفت و بصیرت است؛ اراده و همّتی با دلی شکسته وپشیمان از نافرمانی ها؛ دستمایه ورود به میهمانی خاص و کسب فیض هست.
این ماه؛ ماه شناسایی حقّ از باطل و عادل از ظالم است.

ماه شناخت تزویری است که دورو دارد؛ یک رویش خدا و روی دیگرش ابلیس است.

عوام واهل باطل رویش را می بینند واهل معرفت ابلیس را؛ ازاین روست که حیله و تزویر فقط اهل باطل را به دنبال خود کشانده و سرباز خود می کند. حرفها رنگ خدا می گیرد و عمل رنگ ابلیس.
امّا، اگرشیطان درونمان را ببینیم؛ توان دیدن ابلیس های بیرون از خود را در رنگ های مختلف خواهیم یافت.
تقوی؛ سرمایه بصیرت و معرفت است. روزه راه را نزدیک ترمی کند.هرچه ازگناه امساک کنیم؛سرمایه افزون خواهدشد.محفل انس با او را در دل شب به توبه زینت دهیم و گل امید به بندگی معبودرا؛ دردل خود بکاریم.
دراین ماه؛ معبود تمام درهای بخشندگی را باز گذاشته تا بنده های گریزپا و خطاکارهم جرأت ورود پیدا کنند.فقط یک گناه را نمی بخشدآن هم ناامیدی ازرحمت بیکرانش بربندگان خود است. اگر با دلی شکسته وپشیمان درمحضرش انابه وتوبه کنیم؛اگرحقیّ را ضایع کردیم خود راه جبران را بازمی کند.اومهربان ت راز پدرومادر وخودمان نسبت به ماهست؛ او دنبال بهانه می گردد ببخشد؛بهانه اش دل شکسته و پشیمان ومتنفراز شیطان درون است.
باید باورکنیم شیطان درون؛ دشمنی قهّار و زیرک است و جزعنایت و امداد خدا امکان رهایی از شرّش نیست.

هربار بین دستور خدا و دستور شیطان قرارمی گیریم؛ انتخاب ماست که امکان امداد الهی را فراهم می کند؛ پس اراده را در مبارزه با هوای نفس سرکش و بی قیدوبند قوی کنیم؛ و با عشق به خدا و واسطه قراردادن 12نور ولایت کوثر شبهای رحمت را ازدست ندهیم.
مسیر بصیرت و غیرت دینی و ولایت مداری و تقوی و...از همین راه ممکن هست. فقط از همین مسیر؛ در فتنه ها فریب شیطان صفتان را نخواهیم خورد.
تقدیر سال دیگر را با زلال اشک توبه می توانیم تغییردهیم.

گناه ما هر چه بیشتر باشد؛ از رحمت خدا بیشتر نیست.

چند روزیست آسمان نزدیک است، لحظه ها را دریاب

لاتقنطوا من رحمة الله
یاعلی