با توجه به حساسیّت برخی مشاغل و میزان بالایی از تأثیر مستقیم و غیرمستقیم سلامتی روحی و روانی فرد به ویژه در مناصب کلان در ابعاد مختلف زندگی سیاسی و اجتماعی و سلامتی و اقتصادی و... مردم در اشکال گوناگون، بررسی سلامتی روانی مدیران ارشد و کلان کشور در قرن بیستم بسیار ضروری بوده و می تواند مانع بروز سوءرفتارها و بداخلاقی ها و سوءتعبیرها و جنجال ها در فضای عمومی کشور شده و نشاط پایداری برای آحاد مردم ایجاد نماید، لذا، الزامی شدن ارائه گواهی سلامتی روانی از پزشکی قانونی می تواند، مانع ارتقاء سمت و یا انتصاب های نامناسب و عدم شایستگی در مدیریّت کلان و مشاغل حسّاس و پرتأثیر در سلامتی و آرامش جامعه باشد.

آنچه مسلّم هست، فرد با شخصیّت نرمال به دلیل دارا بودن وجدان اخلاقی بالا نمی تواند ضرر مادّی و معنوی به دیگران بزند، چون ندای درونی وجدان مانع خطاهای غیراخلاقی بزرگ و غیرقابل جبران می شود. وجدان اخلاقی در اثر تربیت صحیح شکل گرفته و حتّی در افراد کم ایمان و درهمه مذاهب و فرهنگ ها نیز موجب درستکاری و پاکدستی و امین بودن فرد می شود.

تصمیم و نظرات مشاغل پرتأثیر ذیل در زندگی مردم بسیار تعیین کننده و گاهی حیاتی هست، لذا، بررسی و معاینات دوره ای در ممانعت از هرگونه ضرر و زیان و متضمّن حاکمیّت ثبات و آرامش در جامعه امری بسیار ضروری می باشد:

الزام به ارائه گواهی سلامتی روانی و عصبی از پزشکی قانونی برای کلیه کادر پزشکی و پرستاری حداقل هر چهار سال و نیز الزام ثبت نام کنندگان نامزدی ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر بعد از تأئید صلاحیّت در بدو ثبت نام 

اگر معاینات روان پزشکی و عصبی برای نامزدها الزامی بوده و نتیجه به طور محرمانه به شورای نگهبان ارسال می شد، اکنون در رسانه ملی و جهانی شاهد آبروریزی نظام و شرمندگی و اعتراض آحاد مردم ایران از فضاحت های همّتی و مهرعلیزاده منتخب شورای نگهبان نبودیم.

همچنین، به دلیل عوارض و آسیب های عصبی و روانی فعالیّت های شغلی نیروی انتظامی، الزام معاینات روان پزشکی کلیه کادر رسمی و پیمانی در نیروی انتظامی هر چهار سال، علاوه بر شرط اصلی در بدو استخدام و ارتقاء درجه نظامی ضروری هست. به دلیل تأثیرات عمده تصمیمات و برخوردهای مشاغل مذکور، باید بیش از 90% شخصیّت  نرمال داشته باشند.

در حال حاضر، علاوه بر معاینات روان پزشکی دوره ای داشتن اطلاعات روان شناختی و اطلاع از علائم بیماری های روانی و عصبی در سطح فرماندهی کلان و مدیران میانی و جزء نیز ضروری بوده و نبود آن می تواند معضلات زیادی در زیرمجموعه و محلّ کار و نیز برای مراجعین و مرتبطین شغلی با این اشخاص به ویژه در اداره آگاهی و کلانتری ها و ... ایجاد نموده و موجبات صدمات سلامتی و ظلم علنی بر مردم و مشکلات عدیده در مجموعه را فراهم نماید. 

آیا انجام آزمایشات دارویی در بیمارستان های منتخب دولتی بنابر شواهد از سال 1395 تا حال در قم و اصفهان و... بر روی بیماران بستری شده در اورژانس و برخی بخش ها به ویژه بیماران زن میانسال و سالمند توسّط افراد با شخصیّت نرمال انجام شده و می شود؟!

بررسی های میدانی و شواهد نشانگر نرمال نبودن شخصیّت دستور دهنده ها و مجریان می باشد، آیا وضعیّت مذکور معاینات روان شناختی و عصبی وزراء پیشنهادی رئیس جمهور به خانه ملّت را الزامی نمی کند؟