دریچه ای از معرفت

نتایج پژوهش های علمی کاربردی محقّق و نویسنده منصوره وطنی

دریچه ای از معرفت

نتایج پژوهش های علمی کاربردی محقّق و نویسنده منصوره وطنی

دریچه ای از معرفت
موضوعات سایت مذهبی اجتماعی فرهنگی تربیتی
با تشکر از کلیه بازدیدکنندگان غیرایرانی، نظرات فقط به زبان فارسی نمایش داده می شود.
در صورت نیاز به پاسخ، صرفا در ذیل نظرات جواب داده می شود.
نظرات حاوی تبلیغات تأئید نمی شوند.
آمار واقعی سایت در اثر اخلال، میزان نمایش نیست.

دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی
آخرین مطالب
نویسندگان
جمعه, ۲۶ تیر ۱۳۹۴، ۰۷:۵۲ ب.ظ

حجاب به دستور خدا اجباری هست

حجاب به دستور خدا اجباری هست. اشاعه اختیاری بودن حجاب، از تبلیغات سوء دشمنان اسلام و تلاش بر اشاعه فساد در جامعه مسلمین بوده که فقط پذیرش مسلمانان نادان و همسویی خواسته و ناخواسته با اهداف پنهان دشمنان را کسب کرده اند.

حجاب در قرآن

کلمه حجاب در قرآن هفت بار تکرار شده است که در سوره احزاب آیه 53 و سوره نور آیه 31 به معنی پوشش به کار رفته و در باقی آیات به معنی مانع و پرده‌ای مستور است.

رابطه حجاب و نگاه با ارتباط نامشروع در قرآن

سوره نور ایه 30:

1."قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُون.

«به مردان باایمان بگو: دیده فرو نهند و پاکدامنی ورزند، که این برای آنان پاکیزه‌تر است، زیرا خدا به آنچه می‌کنند آگاه است.»

وجوب پوشش کامل برای زن در قرآن

سوره نور ایه 31:

2."وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُوْلِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ"

«به زنان باایمان بگو: دیدگان خود را (از نامحرم) فروبندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند، مگر آنچه که (طبعاً) از آن پیداست و باید روسری خود را بر گردن خویش (فرو) اندازند، و زیورهایشان را جز برای شوهران یا پدران یا پدران شوهران یا پسران یا پسران شوهران‌شان یا برادران‌شان یا پسران برادران‌شان یا پسرخواهران‌شان یا زنان (هم‌کیش) خود یا کنیزان‌شان یا خدمتکاران مرد که (از زن) بی‌نیازند یا کودکانی که بر عورت‌های زنان وقوف حاصل نکرده‌اند، آشکار نکنند و پاهای خود را (به گونه‌ای به زمین) نکوبند تا آنچه از زینت‌شان نهفته می‌دارند معلوم گردد. ای مؤمنان، همگی (از مرد و زن) به درگاه خدا توبه کنید، امید که رستگار شوید.»

سوره احزاب ایه 59 :

3."أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا"

"ای پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمن بگو: «پوشش‌های خود را بر خود فروتر گیرند، این برای آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند (به احتیاط) نزدیک‌تر است و خدا آمرزنده مهربان است.»

 

با توجه به آیات مذکور رابطه مستقیمی در حجاب و نگاه و ارتباط نامشروع می‌یابیم.

 غضّ بصر و پوشاندن چشم از نگاه ناروا، دستور صریح قرآن به زن و مرد مسلمان است، و چون مرد در برابر غریزه جنسی ضعیف بوده و با نگاه ناروا و آلوده، زودتر اسیر هوای نفس می‌گردد، از این رو، ابتدای دستور، خطاب به مرد، و پرهیز از ارتباط نامشروع است. نقطة آغازین هر ارتباط نامشروعی از نگاه حرام زن و مرد به ویژه مرد و خودنمایی زن است، لذا، خداوند حکیم، با سه دستور، حفظ نگاه و اندام از حرام، و رعایت حجاب کامل، پاکی روح و روان و عفّت و پاکدامنی مسلمانان را بیمه نموده است، و راهی برای رستگاری و صعود بر قله‌های کمال و معرفت گشوده است.
 

خداوند حکیم در آیه 55 سوره احزاب محارم بر زنان را بر می شمارد: 

4."لَّاجُنَاحَ عَلَیْهِنَّ فِی آبَائِهِنَّ وَلَا أَبْنَائِهِنَّ وَلَا إِخْوَانِهِنَّ وَلَا أَبْنَاء إِخْوَانِهِنَّ وَلَا أَبْنَاء أَخَوَاتِهِنَّ وَلَا نِسَائِهِنَّ وَلَا مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ وَاتَّقِینَ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدًا"

بر زنان در مورد پدران و پسران و برادران و پسران برادران و پسران خواهران و زنان (هم‌کیش) و بردگان‌شان گناهی نیست (که دیده شوند) و باید از خدا پروا بدارید که خدا همواره بر هر چیزی گواه است.

وجوب حجاب درونی در قرآن بر زنان

رابطه زن و مرد در قرآن

طبق آیاتی که ذکر شد رابطه زن و مرد از نظر شرع از دو حال خارج نیست یا محرم است، که محارم در دو آیه ذکر شده است و یا نامحرم، یعنی غیر از این موارد ذکر شده در آیه، جنس مخالف نسبت به یکدیگر نامحرم، می‌باشند و باید حریمی بین آنها باشد.

از ابتدای خلقت نیز حریمی بین زن و مرد بوده و در بین اقوام و ملل مختلف که به خدا اعتقادی نداشتند، خودی و بیگانه وجود داشته و در اسلام نیز معیّن شده است و ضوابط خاصی دارد.

 

حریم دو نوع است:  حجاب درونی و حجاب بیرونی  

دو رابطه محرمیّت و نامحرم، رفتار و برخوردهای خاص خود را دارد، و هرگز نمی‌توان این دو رابطه را مخلوط و یا جایگزین یکدیگر نمود، مگر این‌که نوع رابطه تغییر یابد، همچون رابطه زوجیّت که نامحرم تبدیل به محرم می‌گردد.

 

بنابراین، در عین نامحرم بودن، نمی‌توان رابطه دوستی با جنس مخالف برقرار نمود. به‌طور کلی هر نوع برخورد و نگاه و رفتاری که می‌توان با محارم انجام داد، نمی‌توان با نامحرم به جا آورد، چون حریم و خط قرمز بین زن و مرد همین اصل است.

 

بنابراین به نام دوست و همکار و همسایه و فامیل و... نمی‌توان این حریم را شکست، هر مقدار شکسته شود چه با نگاه چه با زبان و... گناه بوده و حکم زنا را دارد. زنا از کمترین نگاه ناروا و حرام شروع می‌شود زنای چشم، زنای زبان و...

 

بنابراین، پسر و دخترعمّه و پسر و دختردایی و دختر و پسرخاله و خواهرشوهر و شوهرخواهر و دختر و پسرعمو و تمام فامیل غیر از محارم که در آیه ذکر شده است، نامحرم بوده و از زمان تکلیف احکام نامحرم جاری است.

 

رابطه زن و مرد نامحرم، تا وقتی به عنوان دو انسان و خالی از هوا و هوس می‌باشد، بلامانع بوده و می‌توانند با رعایت حد و مرزها در عرصه‌های مختلف فردی و اجتماعی مشارکت و فعالیت نمایند. حجاب نیز در جهت ایجاد رابطة انسانی بین زن و مرد نامحرم، ضرورت و وجوب پیدا کرده است.

حجاب درونی و مصادیق آن در قرآن

سوره احزاب 32:

"یا نِسَاء النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاء إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا."

 "هنگام تکلّم لطیف و نرم (نازک) با مردان سخن نگویید، مبادا آن‌که دل‌اش بیمار (هوی و هوس) است به طمع افتد (بلکه متین) و درست سخن گوئید."

حجاب درونی یعنی پرهیز از هر عاملی که توجّه دیگران را به جنس مؤنث به عنوان زن و زیبایی‌های او جلب کند، به چند مورد مؤثر اشاره می‌کنیم:

1. صحبت

از جمله عوامل جلب‌کننده صحبت است، چون صدای زن نازک و ظریف و در بیشتر اوقات با صدای خوب زیبایی خاصّی پیدا می‌کند، لذا در صحبت اگر صدا ترقیق (نازک) شود، و با ناز و کرشمه آمیخته گردد، دل‌های بیمار را به خود جلب کرده، و یا به فتنه می‌اندازد. بنابراین زنان در برابر نامحرم، باید جدّی بوده و از ترقیق و نرم کردن صدا به شدّت بپرهیزند.

2. نگاه

زن و مرد نامحرم باید از نگاه خیره و ممتد و با قصد ریبه و لذّت به یکدیگر پرهیز نمایند. نگاه مسموم، خطرناک‌تر و مفسده‌انگیزتر از سایر موارد است.

3. راه رفتن

قرآن در سوره قصص آیه 25 به یکی از خصوصیات و حسنی که به دختران شعیب در برابر حضرت موسی اشاره می‌کند، راه رفتن توأم با متانت و حیاء است:

"فجاءتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِی عَلَى اسْتِحْیَاء قَالَتْ إِنَّ أَبِی یَدْعُوکَ لِیَجْزِیَکَ أَجْرَ مَا سَقَیْتَ لَنَا فَلَمَّا جَاءهُ وَقَصَّ عَلَیْهِ الْقَصَصَ قَالَ لَا تَخَفْ نَجَوْتَ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِین."

 بنابراین، زن باید در برابر نامحرم، وجود خود را عاری از هرگونه حرکات مفسده‌انگیز و فریبنده نموده و حیاء و متانت و وقار را زیور خود سازد، از این روست که پیشاپیش مرد نامحرم راه رفتن، بر زن و مرد کراهت دارد تا مرد به گناه و فتنه نیافتد.

یکی از حکمت‌های باطل بودن نماز مرد پشت سر زن همین است.

 

آیه شریفة 31 سوره نور نیز دستور متانت و وقار و سنگینی را به زن می‌دهد آنجا که می‌فرماید:"ولایَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ ..."

"طوری پاهایشان را به زمین نکوبند تا زینت‌هایشان که مخفی است آشکار شود."

4. مدل و رنگ لباس

اسلام شکل و مدل و رنگ خاصی در حجاب زن معین نکرده است، ولی محدوده و اندازه و خط قرمزها کاملاً معین است، یعنی حجاب زن از هر مدل و رنگی باشد، باید اندازه حجاب رعایت شده، و از جلب نظر نامحرم بپرهیزد.

 

بدیهی است لباسی ساده که حجم بدن پیدا نباشد و کاملاً اندازه شرعی رعایت شده باشد، حجاب شرعی است.

واقعیّت رعایت کامل حجاب

یقین به وجود و حضور و دستورات خالق حکیم

 

یقین به پاداش و جزای دنیوی و اخروی در قبال اعمال انسان‌ها

 

اعتقاد عملی به خدا و مدیریّت جهان آفرینش

 

نشانگر هویّت انسانی و شخصیّت و اعتقاد و باور درونی زن و مرد

 

نشانگر میزان ایمان به خدا و تقیّد به دستورات خالق یکتا

 

نشانگر میزان خرد و تعقّل و حاکمیّت عقل و تدبیر و مدیریّت نفس در انسان

 

نشانگر میزان رهایی تن و پا نهادن به هوای نفس

فرازی از کتاب حجاب از منظر فطرت و عقل و شرع به قلم منصوره وطنی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی