دریچه ای از معرفت

نتایج پژوهش های علمی کاربردی محقّق و نویسنده منصوره وطنی

دریچه ای از معرفت

نتایج پژوهش های علمی کاربردی محقّق و نویسنده منصوره وطنی

دریچه ای از معرفت
موضوعات سایت مذهبی اجتماعی فرهنگی تربیتی
با تشکر از کلیه بازدیدکنندگان غیرایرانی، نظرات فقط به زبان فارسی نمایش داده می شود.
در صورت نیاز به پاسخ، صرفا در ذیل نظرات جواب داده می شود.
نظرات حاوی تبلیغات تأئید نمی شوند.
آمار واقعی سایت در اثر اخلال، میزان نمایش نیست.

دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی
آخرین مطالب
نویسندگان

از شروع دولت یازدهم زمزمه های حذف ممیزی از کتاب ها و رسانه های دیجیتال و تام الاختیار کردن بخش خصوصی و ناشران شروع شده و بدون اعتنا به اعتراضات به حقّ متدینین و فرهنگ بانان کشور اکنون این تصمیم خلاف شرع وقانون با تعیین کارشناس از طرف ناشر در سکوت نمایندگان مجلس شورای اسلامی که وظیفه نظارت بر عملکرد در اجرای کامل موازین شرعی و قانون اساسی و سایر قوانین مصوّب را دارند و نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی که فرهنگ بان قانونی کشور و قانونگزار فرهنگی کشور هست؛ در شرف اجرا بوده و علاوه بر افزایش قیمت کتاب به بهانه هزینه کارشناس از سوی ناشر؛ همچون قبل از سال 84 کتاب ها محل تاخت و تاز به اسلام و انقلاب و اعتقادات و باورهای مردم و نیز سرعت بخشیدن به استحاله فرهنگی و اعمال سلایق شخصی به نام اسلام و نیزاسلام زدایی و تحریف لفظی و معنوی متون اصلی و فرعی مذهبی و  سایر آثار ارزشمند که در چند سال گذشته شروع ولی شناسایی شده اند؛ کتابها با آزادی کامل و امنیت قانونی!!خوراک تبلیغاتی دشمنان اسلام خواهند شد.

همچنین با این مصوّبه حقوق مؤلفین بیش از گذشته پایمال شده و سرقت فرهنگی و نویسندگان جعلی با کپی از اینترنت و... افزایش خواهند یافت.

حال؛ جای سوال اینجاست که وزیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علیرغم تاکید و دستور صریح مقام معظم رهبری با استناد به کدام حکم شرعی و قانون چنین اختیاری را پیدا کرده و فرهنگ کشور را دچار چالش جدی و شکننده نموده و موجبات نگرانی و تشویش افکار عمومی  را فراهم نموده است؟!!

نایت اسکین

بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در 15 سال 92 در جمع اعضای مجلس خبرگان رهبری:

" یک واقعیّت دیگرى که نباید غفلت کرد، دشمنى دشمنان ما است. از دشمنى دشمن نباید غفلت کرد. به قول سعدى: «دشمن چون از همه حیلتى فرومانَد، سلسله‌ى دوستى بجنبانَد»، (۵) آنگاه در دوستى کارى کند که هیچ دشمنى نکرده باشد؛ این را نباید فراموش کنیم؛ این واقعیّتى است؛ دشمن ما هستند، دشمن اسلامند، دشمن استقلال ملّى ما هستند و دشمن ملّت ما هستند به‌خاطر این خصوصیّات؛ بله، اگر چنانچه این ملّت از انقلاب دست برمیداشت، از اسلام دست برمیداشت، خودش را تسلیم متجاوز و متعدّى میکرد، از ملّت ما خیلى هم راضى بودند، خیلى هم تعریف میکردند، امّا با ملّت بدند به‌خاطر این. قَد بَدَتِ البَغضآءُ مِن اَفواهِهِم؛ (۶) حرفهایى هم که میزنند، نشان میدهد که چقدر این بغض و دشمنى عمیق است. وَ ما تُخفى صُدورُهُم اَکبَر؛ (۷) آن مقدارى که میگویند بخشى از آن دشمنى‌ها است که اینها بر زبان مى‌آورند، والّا آنچه که در دلهاى آنها است بمراتب بیشتر است؛ این هم یک واقعیّتى است که نباید از یاد برد و نباید فراموش کرد.

...مسئله‌ى فرهنگ، مسئله‌ى مهمّى است. اساس این ایستادگى، این حرکت و در نهایت ان‌شاءالله پیروزى، بر حفظ فرهنگ اسلامى و انقلابى است و تقویّت جناح فرهنگى مؤمن، تقویّت این نهالهایى که روییده است در عرصه‌ى فرهنگ؛ بحمدالله جوانهاى مؤمنِ خوبى داریم در عرصه‌ى فرهنگ و هنر؛ فعّالیّت کردند، کار کردند؛ حالا بعضى جوانند، بعضى دوره‌ى جوانى را هم گذرانده‌اند؛ ما عامل فرهنگى کم نداریم. ما حتماً در مسئله‌ى فرهنگ‌[باید توجّه کنیم‌]، دولت محترم هم باید توجّه کند، دیگران هم توجّه کنند. بنده هم در این نگرانى با شما سهیم هستم و امیدوارم که مسئولین فرهنگى توجّه داشته باشند که چه میکنند. با مسائل فرهنگى شوخى نمیشود کرد، بى‌ملاحظگى نمیشود کرد؛ اگر چنانچه یک رخنه‌ى فرهنگى به‌وجود آمد، مثل رخنه‌هاى اقتصادى نیست که بشود [آن را] جمع کرد، پول جمع کرد یا سبد کالا داد یا یارانه‌ى نقدى داد؛ این‌جورى نیست، به این آسانى دیگر قابل ترمیم نخواهد بود، مشکلات زیادى دارد. و واقعاً باید قدر جوانان مؤمن و انقلابى را همه بدانند، همه؛ این جوانان مؤمن و انقلابى‌اند که روز خطر سینه سپر میکنند، هشت سال جنگ تحمیلى میروند توى میدان؛ اینها هستند. افرادى که نسبت به این جوانها با چشم بدبینى نگاه میکنند یا مردم را بدبین میکنند، خدمت نمیکنند به کشور؛ به استقلال کشور، به پیشرفت کشور، به انقلاب اسلامى خدمت نمیکنند. این جوانها را باید حفظ کرد، باید از اینها قدردانى کرد، امروز هم بحمدالله کم نیستند و زیادند. [نباید] با عناوین گوناگونى بخواهیم این جوانهاى مؤمن را طَرد کنیم و منزوى کنیم؛ که البتّه منزوى هم نمیشوند؛ آن جوانهاى مؤمنِ پرانگیزه، با این حرفها منزوى نمیشوند اینها؛ لکن خب، ما باید قدر اینها را بدانیم.

 و آخرین مطلب، مسئله‌ى گفتمان‌سازى است. این مطالبى که عرض کردیم، اینها فقط نصیحت و درددلِ بین ما نیست که شما بگویید بنده بشنوم، بنده بگویم شما بشنوید، باید اینها به صورت گفتمان در بیاید. گفتمان یعنى باور عمومى؛ یعنى آن‌چیزى که به صورت یک سخنِ مورد قبول عموم تلقّى بشود، مردم به آن توجّه داشته باشند؛ این با گفتن حاصل میشود؛ با تبیینِ لازم - تبیین منطقى، تبیین عالمانه و دور از زیاده‌روى‌هاى گوناگون - حاصل میشود؛ با زبان صحیح، با زبان علمى و منطقى و با زبان خوش، بایستى این مطالب را منتقل کرد."
 
متن کامل بیانیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وزیر فعلی جنتی در 15 اسفند 92 در اعلام لبیک به بیانات مقام معظم رهبری در همین تاریخ به شرح زیر است:

"سخنان حکمت آمیز رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نمایندگان محترم مجلس خبرگان، همچون همیشه روشنگر مسیر حرکت کشور به ویژه در حوزه فرهنگ بوده و دیدگاه حکیمانه ، عالمانه  و واقع بینانه معظم له راهگشای مدیران فرهنگی کشور و همه اهل فرهنگ و هنر به افق های رشد و تعالی است  و بر عزم و همت آنان در صیانت از هویت دینی، ملی و انقلابی کشور خواهد افزود.

بی تردید، رفع دغدغه های معظم‌له، نیازمنددرک عمیق مقوله تهاجم فرهنگی؛ تقویت جبهه فرهنگی انقلاب و به میدان آوردن جریان فرهنگ و هنر اصیل ایرانی اسلامی  در برابر این تهاجم است؛ همچنین تحقق این دیدگاه متعالی مستلزم حمایت از هنر متعهد به آرمان های اسلامی و صیانت محیط زیست فرهنگی از آفت ها و آلایش های عقیدتی و سیاسی است.  بدیهی است دستیابی  به این هدف در گرو اهتمام همه دستگاه ها و نهادهای فرهنگی به جهت یابی دقیق فکری و ساماندهی هنر و اندیشه بر مبنای هویت اصیل اسلامی و انقلابی خواهد بود.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با الهام از رهنمودهای تعالی بخش رهبر فرزانه انقلاب می کوشد با تعمیق فرهنگ و هنر متعهد، تقویت احساس مسئولیت در پدید آورندگان آثارو اصحاب رسانه  و جذب حداکثری اهالی فرهنگ و هنر که در نقاط عطف تاریخی همچون انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، سازندگی، و صحنه های مختلف رویارویی با تهاجم فرهنگی مجاهدتی بی‌بدیل نموده اند، تمامی همت خویش را برای تحقق منویات ایشان به کار گیرد."

منابع:

5)گلستان، باب هشتم، در آداب صحبت‌

۶) سوره‌ى آل عمران، بخشى از آیه‌ى‌۱۱۸
۷) سوره‌ى آل عمران، بخشى از آیه‌ى ۱۱۸
۸) سوره‌ى انفال، بخشى از آیه‌ى‌۲۶
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی