مقررات ضامن کاهش تولید و چاپ کتاب فاخر علمی وزیر ارشاد 

وزیر فرهنگ فاقد تخصّص و تدبیر و مدیریّت حداقلی، ولی بسیار پرتوان در صدمه زیربنایی به فرهنگ و هنر کشور و هنرمندان متعّهد، در راستای ممانعت از نشر کتب علمی مذهبی توسّط نویسندگان و کاهش هزینه های کناب، جهت تبدیل کتاب به کالای صد در صد تجاری، برخلاف سال ها روند معمول و معقول، علاوه بر حذف مجوّز ناشر مؤلّف در اقدامی غیرعلمی و خسارت غیرقابل جبران به فرهنگ و هنر و هنرمندان کشور، الزام به دریافت مجوّز مجدّد حتّی بدون افزودن مطلبی و نیز در صورت اضافه شدن حتّی یک پاراگراف به چاپ دوم به بعد، و نیز دریافت مجوّز به صورت الکترونیکی سخت تر نموده است. در اثر عدم تسلّط به تألیف کتاب و ناتوانی علمی و ویراستاری، علّت بچه گانه الزام به مجوّز جدید در صورت افزودن چند سطر را "تغییر موضوع کتاب" اعلام نمودند!!

همچنین، همه مجوّزهای کاغذی با طی مراحل قانونی اخذ شده در سال های قبل که در اثر هزینه فوق نجومی، از سال 1392 تاکنون علیرغم اخذ مجوّز چاپ موفق به چاپ نشده اند، ابطال و مجوّز به روز!!! می طلبند! این وزیر بی کفایت فقط خود را قبول داشته و کلیه مؤلّفین و مسئولین قبلی را ناسالم و ... تلّقی می کند که این همه ظلم و توهین بی سابقه به مسئولین قبلی و اهالی فرهنگ و هنر روا داشته است.

در مورد کتاب، به ویژه در عصر حاضر با افزایش صعودی جرائم رایانه ای و اینترنتی، مناسب ترین و غیرقابل تغییر و دستکاری و... صدور مجوّز کاغذی هست که با طی چند مرحله با مهر برجسته امکان تقلّب و دستکاری و صدور از مراجع غیرقانونی را به صفر رسانده است. 

در هشت سال اخیر بررسی کتاب نیز از معضلات سوءمدیریت و حزب بازی و ... در امان نمانده، و کتاب مثل ساخت خانه به پیمانکار!! و ناشناس بر مولّفین و... با پنهان نمودن این روند همچون اسرار نظامی از مؤلفین در اداره کلّ ارشاد داده می شود. بعد از پیگیری زیاد از علت ایرادهای بنی اسرائیلی و ممانعت از صدور مجوّز در موضوع حجاب  و... نگارنده به اسرار مذکور دست یافت. علت اصلی صدور مجوّز کتب فاقد محتوای علمی هنری و جامع و مانع در موضوع، حتّی در کتاب کودک و نوجوان با سه بیت شعر و نقاشی ... عنوان کتاب گرفته و همین روند ناسالم تأئید محتوای کتاب بوده است.  

علت اصلی گرانی کاغذ و قیمت بالای کتاب و ترویج کتاب های کپی و سرقت علمی از کتب نویسندگان واقعی شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و هست. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چهار سال کدامین نظارت را طبق وظیفه شرعی و قانونی خود انجام دادند که عرصه فرهنگ و هنر کشور را این چنین به گل نشاندند؟!

وزیر ارشاد فعلی، بدون هرگونه صلاحیّت، قبلا معاون وزیر بود، مشکلات زیادی در عرصه هنر و هنرمندان و... ایجاد کرد، ولی در سایت وزارت ارشاد ارتباط مستقیم با معاون وزیر قرار داده بود، بنده نیز طبق معمول به مسئول پرخطا هرچه لازم داشت گفتم، چون یقین داشتم قطعا وزیر نخواهد شد، ولی به همین دلیل بی کفایتی و تخصّص در حزب بازی و نوکری اصلاحات وزیر شد و بلافاصله برای جلب نظر نویسندگان تعداد کتب مجاز به چاپ به صورت ناشر مؤلف را از یک کتاب افزایش داد.

 به دلیل انتقاد از ناکارآمدی وی، در تقدیر از کار خوب و راهگشا برای نویسندگان و عرصه کتاب های فاخر تشکر کردم، ولی در اثر کینه توزی و فقدان ظرفیّت، بلافاصله قیمت کاغذ را با افزایش صعودی تاکنون در حدّ فوق نجومی با دستور بالا برد و کتاب در حال چاپ بنده و بسیاری متوقّف شد، چون قیمت یک جلد رقعی 200 صفحه ای 20 هزار تومان شد!!! چهار سال حتّی چاپ دیجیتالی نیز بدون هزینه دستمزد ناشر به صورت مؤلف ناشر ممکن نشد.

 چاپ کتاب به صورت انتقال دائمی مالکیّت کتاب به ناشر تجاری و اخذ وجهی از ناشر به هیچ عنوان به صلاح نویسنده و عرصه علم و فرهنگ نیست و نویسنده فقط رنج تألیف کشیده و منافع مالی و... را به ناشر تجارت پیشه داده و امکان چاپ مجدد بدون اضافات و استفاده از منافع مالی بدون اجازه ناشر تجاری ممکن نیست. 

چاپ کتاب از طریق ناشر، هزینه پنهان زیادی به نویسنده تحمیل می کند، در حالی که، نویسندگان کتب ناشر مؤلف، با حفظ مالکیّت کتاب، در کمتر از 5 دقیقه می توانند به عنوان ناشر مؤلف، کلیه موارد قانونی شناسنامه کتاب را از مجرای قانونی به طور رایگان دریافت کرده و فقط هزینه چاپخانه بپردازند. سال ها این روند اجرا شده و در صورت تداوم، می تواند در سطح کلان، کتاب را به جایگاه اصلی خود و خروج از عرصه تجارت و مسابقه و... خارج نموده و کتابخوانی علمی با هدف ترویج علم وهنر را ترویج نماید. 

سالها این روند معقول در کمک به کاهش هزینه کتاب و ایجاد منافع مالی برای مؤلفین و خروج کتاب از عرصه تجارت عمل شده و نتایج خوبی داشته است. 

 باید چاپخانه های مجهّز ویژه چاپ کتاب هم به صورت دیجیتالی و نیز به صورت کاغذی افزایش یافته و چاپ کتاب به صورت ناشر مؤلف با حمایت دولتی ایجاد شوند، تا کتاب از عرصه تجارت خارج و شغل ناشری برای غیر مؤلف حذف و فقط مراکز پخش کتاب و آماده سازی کتاب (تایپ و ویراستاری و طرّاحی جلد کتاب و...) وجود داشته باشد. 

در روند فعلی، حمایت های بی دریغ از نویسندگان کپی گر فاقد توان علمی با همکاری ناشران تجارت پیشه که این نوع نویسندگان را نویسنده آبگوشتی و آبدوغی می نامند، عرصه کتاب را به خود اختصاص داده اند. 

با شناسایی نویسندگان فاقد توان علمی و کپی کننده آثار دیگران که خیلی راحت و از آثار و شخصیت خودشان پیداست که از شدت کپی پیست و سرقت علمی از آثار دیگران، اسم کتاب های خود را نیز به یاد ندارند، ممانعت از عضویّت در صندوق اعتباری هنر و خانه کتاب و ... ضروری بوده، و بدون الزام به ارائه مدرک تحصیلی مؤلّفین، صرفا با ارزیابی علمی هنری محتوای نوشته های نویسندگان آثار، کتب بازاری نیز حذف خواهند شد. 

بعد از سالها رها شدن وزارت ارشاد از سوی جریان اصلاحات، حال، چهار سال استبداد مدیریّتی در وزارت ارشاد به جایی رسیده که حتّی در کلان شهر ... انتقاد کاملا به جا و ظلم وزیر به هنرمندان نویسنده و... بحث سیاسی!!! تلقی و مانع انتقاد نویسنده ها می شوند!! در دهه چهارم انقلاب، استبداد رأی و ممانعت از بیان معضلات و ظلم در وزارت ارشاد در اثر مدیریّت چهارساله ظالمانه جریان اصلاحات آزادی بیان و پس از بیان، به قصه ها پیوسته است. البته درست گفتند، وزیری که سیاسی و حزبی باشد، زیرمجموعه نیز انتقاد از چنین وزیری را سیاسی تلقی می کنند! 

ایجاد ترس در کارمندان اداره ارشاد اسلامی کلان شهر... مهد علم و هنر کاملا پیدا و افراد مؤمن انقلابی کمیاب شده است. یکی از کارمند امور مجوّز کتاب در کلان شهر قم که باید سال ها قبل بازنشسته می شد، همچنان به دلیل همکاری بی دریغ با وضع موجود در سن پیری مشغول به کار هست!!!