دریچه ای از معرفت

نتایج پژوهش های علمی کاربردی محقّق و نویسنده منصوره وطنی

دریچه ای از معرفت

نتایج پژوهش های علمی کاربردی محقّق و نویسنده منصوره وطنی

دریچه ای از معرفت
موضوعات سایت مذهبی اجتماعی فرهنگی تربیتی
با تشکر از کلیه بازدیدکنندگان غیرایرانی، نظرات فقط به زبان فارسی نمایش داده می شود.
در صورت نیاز به پاسخ، صرفا در ذیل نظرات جواب داده می شود.
نظرات حاوی تبلیغات تأئید نمی شوند.
آمار واقعی سایت در اثر اخلال، میزان نمایش نیست.

دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی
آخرین مطالب
نویسندگان

تدقیق در مفاهیم و عناصرجامعه شناسی و علوم اجتماعی و روان شناسی اجتماعی اسلامی که برگرفته از آیات شریفه قرآن و سیره پیامبر و ائمه علیهم السلام؛ می باشد؛ نشانگر وجود یک نظام منسجم حکومتی  بر اساس دیدگاه آخرین دین خدا اسلام؛ و متناسب با اقتضائات و میزان پیشرفت جوامع انسانی؛ در ابعاد و حوزه های  متعدد هست؛ که شالوده و زیر بنای این حکومت؛ عدالت با ویژگی های خاص یک جامعه اسلامی هست.
لازمه شکل گیری عدالت و تداوم آن در انواع آن؛ از جمله عدالت اقتصادی واجتماعی وعدالت قضایی و سیاسی و فردی( به لحاظ جنسیت و نقش فرد در خانواده و اجتماع) که بیشترین نقش را در امور مسلمانان؛ دارد؛ نظام سازی همه حوزه ها و ابعاد مورد نیاز جامعه؛ براساس آموزه های قرآن ومعلمان قرآن هست که در قرآن وسیره پیامبر صلی الله علیه وآله و اهل بیت علیهم السلام؛ از جهت نظریّه های اقتصادی و اجتماعی و ...و دیدگاه اسلام به طور کامل انجام  شده است.

 نایت اسکین

 نظام سازی اجتماعی و سیاسی در قرآن
نظام مورد تأئید اسلام؛ نظامی بدون تبعیض و ظلم و حاکمیّت غیرخدا در کلیه شئون زندگی؛ برمردم هست. به طوری که درقرآن کریم؛ واژه امّت اسلامی در آیات زیادی؛ با واژه "واحدة " مقیّد شده و ویژگی امّت اسلامی را بیان نموده است.
از جمله؛ خداوند حکیم در آیه ۹۲ سوره انبیاء در بیان ویژگی امّت و اعلام پروردگاری خود؛ وظیفه امّت واحدة را در بیانی کوتاه پرستش خدا اعلام می فرماید:

"إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ"  

بلافاصله؛ در آیه بعد؛ دربیان ویژگی عارضی به امّت یگانه؛ به مذمّت و تقبیح عمل گروه گرایی وتفرقه؛

پرداخته و به بازگشت به سوی خدا تذکّر و با اشاره غیرمستقیم به حسابرسی وعذاب در آیه ۹۳ همین سوره می فرماید:

 
 
 

" وَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُم بَیْنَهُمْ کُلٌّ إِلَیْنَا رَاجِعُونَ "

"و دین شان را میان خود پاره پاره کردند همه به سوى ما بازمى‏گردند"

 همچنین؛ خداوند حکیم؛ در آیه ۵۲ سوره مؤمنون؛ بار دیگر ویژگی امّت را امّت واحدة؛ بیان و پروردگاری خود را تکرار و یکی از وظایف این امّت راتقوا اعلام می نماید:

" وَإِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاتَّقُونِ "

" و بی تردید این [اسلام] آیینِ [حقیقی] شماست در حالی که آیینی یگانه است، و من پروردگار شمایم؛ بنابراین از من پروا کنید. "

سپس؛ بلافاصله در آیه ۵۳ عمل گروه گرایی و حزب گرایی را مذمّت نموده و وضعیّت روحی و باور حزب گرایان را بیان می فرماید:
" فَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُم بَیْنَهُمْ زُبُراً کُلُّ حِزْب بِمَا لَدَیْهِمْ فَرِحُونَ "
" تا کار [دین]شان را میان خود قطعه قطعه کردند [و] دسته دسته شدند؛ هردسته‏اى به آنچه نزدشان هست دل خوش هستند ( که آئین شان برحقّ هست)"
 در آیه ۵۴ با اعلام گمراهی حزب گرایان؛ دستور واگذاشتن آنها را در این گمراهی تا هنگام مرگشان؛ به
پیامبر صلی الله علیه وآله می فرماید :" فَذَرْهُمْ فِی غَمْرَتِهِمْ حَتَّى حِینٍ "
درآیه ۵۵  و ۵۶ تصوّرات حزب گرایان را باطل و عدم فهم و درک حقایق را اعلام نموده و اشاره می فرماید؛ افزایش مال و اولاد به خاطر فرو رفتن بیشتر آنان در تفرقه و طغیان و سرکشی است که ویژگی اخلاقی و عملی همه حزب گرایان و نتیجه دائمی تفرقه و گروه گرایی هست؛ می باشد:
 أَیَحْسَبُونَ أَنَّمَا نُمِدُّهُم بِهِ مِن مَّالٍ وَبَنِینَ (55) نُسَارِعُ لَهُمْ فِی الْخَیْرَاتِ بَل لَّا یَشْعُرُونَ (56)
معرّفی ویژگی هایی از امّت واحدة

در ادامه بیان مواضع قرآن در حزب گرایی و گروه گرایی؛ از آیات ۵۷ تا ۶۱ سوره مؤمنون؛ برخی صفات "امّت واحدة" که همان مؤمنان هستند؛ بیان می فرماید که آنها کسانی هستند که به آیات پروردگارشان ایمان آوردند و شرک نورزیدند و علیرغم پرداخت زکات و دیگر انفاق ها؛ از بازگشت به سوی پروردگاربرای محاسبه ترسان هستند . خداوند چنین افرادی را؛ جزوشتاب کننده درکارخیر ودرانجام خیر وسبقت گیرنده از دیگران معرّفی می فرماید.

 
علت تفرقه و حزب گرایی در قرآن

در سوره بقره آیه ۲۱۳ علت اصلی و ریشه تمام اختلاف ها را در اختلاف در حکم و کتاب خدا بعد از آگاهی از دلایل و بیّنه بر وجود خدا و پیامبر و کتاب خدا عنوان  نموده و می فرماید:

" کانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرینَ وَ مُنْذِرینَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکِتابَ بِالْحَقِّ لِیَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ فیمَا اخْتَلَفُوا فیهِ وَ مَا اخْتَلَفَ فیهِ إِلاَّ الَّذینَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ  ما جاءَتْهُمُ الْبَیِّناتُ بَغْیاً بَیْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فیهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَ اللَّهُ یَهْدی مَنْ یَشاءُ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقیمٍ "

ترجمه آیه : " مردم [در ابتدای تشکیل اجتماع] گروهی واحد و یک دست بودند [و اختلاف و تضادی در امور زندگی نداشتند]، پس [از پدید آمدن اختلاف و تضاد] خدا پیامبرانی را مژده دهنده و بیم رسان برانگیخت، و با آنان به درستی و راستی کتاب را نازل کرد، تا میان مردم در آنچه با هم اختلاف داشتند، داوری کند. [آن گاه در خود کتاب اختلاف پدید شد] و اختلاف را در آن پدید نیاوردند؛ مگر کسانی که به آنان کتاب داده شد، [این اختلاف] بعد از دلایل و برهان های روشن و آشکاری بود که برای آنان آمد، [و سبب آن] برتری جویی و حسد در میان خودشان بود.پس خدا اهل ایمانرا به توفیق خود، به حقّی که در آن اختلاف کردند، راهنمایی کرد. و خدا هر که را بخواهد به راهی راست هدایت می کند "

بنابراین؛ مردم امّت واحده و توحیدی بودند و اختلاف میان این امّتّ؛ بر اثر بغی وظلم و فساد، وعدول از حقّ، تجاوز و سرکشی، طغیان، دشمنی و حسادت  به وجود آمد.                  

 آیا این آیات شریفه در نظام سازی سیاسی و اجتماعی؛ ازسوی خداوند مدیر و مدبّر و قهّار و جبّار به آخرین جانشین خود؛ حضرت محمّد صلّی الله علیه و اله نازل نشده است؛ تا چارچوب نظام اسلامی برای مردم مشخص شده؛ و مانع هرگونه زورگویی و قدرت طلبی و سهم خواهی و ویژه خواری و... تحت عنوان هر حزب و گروه و دسته ای در حکومت مشروع دینی گردد؟

آیا ردّ صریح هرگونه حزب گرایی و گروه بندی در آیات متعدد؛که منجر به تفرقه و حذف وحدت در بین مردم می شود؛ اقدام به تشکیل حزب و گروه و دسته بندی مردم و حاکمان؛ از نظر اسلام خلاف نص صریح آیات قرآن نیست؟

آیا دلیل اصلی و عینی و تأکید مؤکّد قرآن به حفظ وحدت و یکپارچگی و همدلی و اتحاد بین مردم؛ و پرهیز از هرگونه اختلاف در دستور خدا و کتاب پیامبر اسلام به خاطر ممانعت از قطعه قطعه شدن امّت اسلامی نیست که در تمام اعصارو قرون؛ شاهد فجایای ناشی از حزب گرایی و قدرت طلبی و حکومت های فاسد بوده ا یم؟

اگر اسلام را قبول داریم؛ باید کلمه به کلمه ایات قرآن را پذیرفته و عمل نمائیم .

 هر فردی در هر سطحی؛ با تشکیل هرحزب و گروهی؛ علاوه بر نقض آشکار آیات خدا؛ نظام سازی سیاسی خدا را نیزدر قرآن ردّ نموده و ادعای تکمیل و یا ابداع نظامی جدید دارد؛ که تفرقه و گروه گرایی نقشه دشمنان اسلام برای از بین بردن اتحّاد مسلمانان؛ و چپاول بی دغدغه ثروت ملیّ آنهاست.

نظام سیاسی اسلام کاملا مشخص بوده و فقط غیرمؤمنان و مسلمانان کلامی از آن گریزانند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۲/۰۸
منصوره وطنی

نظرات (۱)

تشکر از مطالبی که قرار میدید اگه خواستید به ما هم سر بزنید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی